הערעור נדחה אחרי שזיהמו: החברות ישקמו את הנחל בנגב בעשרות מיליונים - על חשבונן

בית המשפט לא קיבל את ערעור "לובי 99" ואישר את ההסכם בין המדינה לחברות רותם אמפרט וכימיקלים לישראל שישלמו 115 מיליון שקלים על מנת לשקם את נחל אשלים. כזכור, בשנת 2017 קריסת דופן בבריכת פוספוגבס שבחזקת חברת רותם אמפרט גרם לנזק אקולוגי בנחל אשלים וסביבתו

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/01/24 12:43 יט בשבט התשפד

אחרי שזיהמו: החברות ישקמו את הנחל בנגב בעשרות מיליונים - על חשבונן
הנגב, ארכיון, צילום: Yaniv Nadav,FLASH 90

בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה והותיר על כנו את הסכם הגישור המחייב את חברת רותם אמפרט נגב בע"מ וחברת כימיקלים לישראל בע"מ לשלם סכום כולל של 115 מיליון שקל עבור שיקום נחל אשלים וסביבותיו. זאת לצד פיצוי בגין הנזק האקולוגי והוצאות משפט, בעקבות אירוע הזיהום החמור בנחל אשלים שהתרחשו בשנת 2017.

נדחו עתירות "לובי 99 ומיקי רוזנטל

בכך, דחה בית המשפט העליון את עתירת "לובי 99" וחה"כ לשעבר מיקי רוזנטל. בפסיקה קבעו השופטים כי "נוכח התועלת הברורה הצפונה באישור הסדר הפשרה, לא נמצא בסיס מספק לקבלת ההתנגדות לאישורו".

בערעור שהוגש לבית המשפט העליון ביקשו המערערים להתנגד להסכם הגישור בטענה כי ההסכם אינו סביר בשל כך שלא חייב באופן אישי את מנהלי החברות. על זה אמר בית המשפט כי "המתנגדים לא יכלו להצביע באופן קונקרטי על אחריותם של נושאי משרה מסוימים". באשר לטענות כנגד סכום הפיצוי קבע בית המשפט כי לא הונחה תשתית לכך שהסכום המוסכם אינו הולם ובכל אישר את הסכם הפשרה שעומד על 115 מיליון שקלים.

הפגנה של עובדי רותם אמפרט, 2022.

הפגנה של עובדי רותם אמפרט, 2022. צילום: Yonatan Sindel,Flash90

המחדל וזיהום נחל אשלים

ב-30 ביוני 2017, בעקבות קריסה של דופן בבריכת פוספוגבס שבחזקת חברת רותם אמפרט החלה גלישה מסיבית של 100-250 אלף קוב נוזלים חומציים מהבריכה לנחל אשלים ולסביבה למשך כ-48 שעות ולאורך יותר מ-20 ק"מ, תוך גרימת נזק אקולוגי ונזק לחי ולצומח בנחל אשלים וסביבתו.

במסגרת ההליך הצדדים פנו להליך גישור שהסתיים בהסכם גישור, אשר קובע כי כי"ל תישא בעלות תוצאותיו של האירוע ותעמיד סכום כולל של כ-115 מיליון שקל עבור עלויות פעולות שיקום הנחל וסביבתו, פיצוי לטובת הציבור והקבוצות עבור הנזק האקולוגי שנגרם לכלל הציבור עקב הפגיעה בסביבה הטבעית והפגיעה בשירותי המערכת האקולוגית, וכן עבור הוצאות משפטיות.