מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ברוב של 15 נגד 12: הוטלו צווי ביניים נגד ישראל - לא הוחלט על עצירת המלחמה

בית הדין בהאג החליט להטיל צווי ביניים על ישראל המחייבים אותה לפעול כדי לספק סיוע הומניטרי, להימנע מהרג פלסטינים, למנוע הסתה לרצח עם ולהגיש דו"ח על פעולותיה בעוד חודש - לא הוטל צו ביניים המורה לעצור את המלחמה

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/01/24 07:43 טז בשבט התשפד | עודכן בתאריך 26/01/24 15:00

ברוב של 15 נגד 12: הוטלו צווי ביניים נגד ישראל - לא הוחלט על עצירת המלחמה
הדיון בהאג, צילום: צילום מסך

"בשבעה באוקטובר חמאס יצא במתקפה נגד ישראל, הרג 1,200, חטף מאות ופצע אלפים"

בית הדין בהאג החל בהקראת החלטתו בתביעת דרום אפריקה להטיל צו ביניים על ישראל להפסקת המלחמה בעזה. נשיאת בית הדין, השופטת ג'ואן דוניהו ציינה בפתח הקראת פסק הדין כי בית הדין מכיר בקיום הטבח: "בשבעה באוקטובר חמאס וארגוני טרור אחרים יצאו במתקפה נגד ישראל, הרגו יותר מ-1,200 בני אדם, חטפו מאות ופצעו אלפים".

בהמשך דבריה, דוניהו הודיע כי בידי בית המשפט הסמכות להכריע במקרה ותיארה את השלכות הפעולה הצבאית של ישראל: "ישראל פתחה במתקפה רחבה, בים באוויר וביבשה שגרמה למספר רחב מאוד של קורבנות, מקרי הרס רבים והזזת אוכלוסיה. האינדיקציה האחרונה היא שיותר מ-27,000 פלסטינים נהרגו ועשרות אלפי בתים נהרסו" הוסיפה.

נשיאת בית הדין ציטטה את גלנט: "לא לאפשר כניסת דלק, מים, חשמל ומזון"

נשיאת בית הדין ציטטה אמירות של בכירים ישראלים מתחילת המלחמה. גלנט צוטט בקריאתו להטיל מצור מוחלט על עזה ולא לאפשר כניסת דלק, מים, חשמל ומזון לעזה. גם דבריו של הנשיא הרצוג צוטטו: "אנחנו פועלים על פי הדין הבינלאומי, יש שם עם שלם שאחראי, זה לא נכון שיש אזרחים לא מעורבים, הם יכלו לפעול נגד המשטר האכזרי".

בהמשך הודיעה נשיאת בית הדין כי זכויות הפלסטינים בעזה מוגנות באמצעות האמנה ועל ישראל לפעול בכל כוחה כדי לא להפר אותה. בנוסף על ישראל לספק סיוע הומניטרי כדי להקל על תנאי החיים הקשים ברצועה, לשמור ראיות לפעילותה ולהגיש דו"ח על צעדיה.

בית המשפט הכריז על צווי ביניים נגד ישראל - לא הוחלט על עצירת המלחמה

ֿבסיום הקראת פסק הדין בית המשפט הודיע על צווי ביניים המחייבים את ישראל לעשות כל שביכולתה לפעולה בהתאם לכללי אמנה המחייבים מניעת הרג, איסור על פגיעה בתנאי מחיה ומניעת לידה, וכן לפעול לסיוע הומניטרי ומניעת הסתה לרצח עם כנד הפלסטינים בעזה. עם זאת, בית המשפט החליט שלא הטיל צו הביניים המחייב את ישראל לעצור את המלחמה.

כלל ההחלטות התקבלו ברוב של 15 שופטים נגד 2. השופט הישאלי בהרכב, נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק, התנגד לכל צווי הביניים מלבד צו אחד המחייב את ישראל לפעול לעצור את ההסתה הפנימית לרצח עם

7:50 | אחרי יממה וחצי בהם לא נשמעו אזעקות בצפון - אזעקה נשמעה ביישוב מרגליות הסמוך לקרית שמונה. שתי נפילות אותרו בשטחים פתוחים, לא נגרם נזק ואין נפגעים.

הכרעת בית הדין בהאג