ראיון הרב תמיר גרנות: "פדיון שבויים הוא מצווה עליונה אבל לא הערך היחיד"

עם התגברות הדיווחים על עסקת חטופים שנרקמת, ראש ישיבת אורות שאול בתל אביב ששכל את בנו במלחמה מסביר בשיחה עם "חדשות כיפה": "אם נציל אדם אחד וחלילה אדם אחר יהיה בסכנת חיים - אז עשינו מעשה לא מוסרי, לא תורני, לא יהודי ולא הלכתי"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 25/01/24 18:43 טו בשבט התשפד

הרב תמיר גרנות: "פדיון שבויים הוא מצווה עליונה אבל לא הערך היחיד"
שלט להשבת החטופים בכותל, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

הרב תמיר גרנות, ראש ישיבת אורות שאול בתל אביב, פרסם לפני כחודשיים מסמך מפורט אודות אתיקה של פדיון שבויים, בו הוא מניח קווים מנחים להתמודדות עם הסוגיה המורכבת בהקשר המלחמה. אחרי עסקה ראשונה, ועם התגברות הדיווחים על עסקה נוספת, בשיחה עם "חדשות כיפה" מסביר הרב את העקרונות שצריכים לעמוד מול מקבלי ההחלטות ומסביר את עמדת ההלכה בנושא. לדבריו, עסקה שתעצור את המלחמה או תכלול שחרור של רבי-מרצחים היא קו אדום.

"אסור שהמטרה הקדושה של שחרור החטופים תגרום חלילה לכך שמדינת ישראל תהיה בסכנה קיומית"

"אסור לנו לאבד את האחיזה בכך שיש כמה מטרות שאנחנו צריכים להשיג את כולן", מסביר הרב גרנות, ששכל את בנו סרן אמתי הי"ד בגבול הצפון בסוף חודש תשרי האחרון. "המטרה הראשונה היא ניצחון מוחלט ומכריע, שהאויבים שלנו לא יוכלו לתקוף אותנו שוב ונשיג ביטחון מוחלט בדרום כדי שהתושבים יוכלו לחזור לחיות בלי מיגוניות. למרות שהסיטואציה של החטופים קשה מאוד, פחות מניצחון מוחלט זה כישלון וסכנה קיומית למדינה".

הרב תמיר גרנות

הרב תמיר גרנות | צילום: ישיבת אורות שאול

"כמובן, עם זאת, אנחנו צריכים לחתור לשחרור החטופים שהוא המטרה השנייה. נכון שכל יום שעובר הוא סכנה, קושי וסבל, אבל אין לנו ברירה אלא להיות סבלניים. כמו שחיילים נלחמים ונהרגים, גם בהקשר הזה אנחנו צריכים להתנהל בסבלנות. אסור שהמטרה הקדושה של שחרור החטופים תגרום חלילה לכך שמדינת ישראל או יישובי הדרום יחזרו להיות בסכנה קיומית".

"אין לך מצווה גדולה פדיון שבויים, אבל לא כתוב שאדם צריך למסור את נפשו בשביל פדיון שבויים. בצד השני של העסקה גם יש חיי אדם"

"כשמדברים על החטופים אסור לומר 'חיי אדם מעל הכל' כשמתכוונים רק אליהם", מסביר הרב. "גם בצד השני של העסקה יש חיי אדם. חיי אדם עתידיים, חייהם של יישובים שלמים וחייה של כל האומה. הכל הוא חיי אדם, ולכן הניהול השקול, הפעלת לחץ וחיפוש כל סדק שמאפשר להשיג הסכם פורמלי זו הדרך הנכונה".

ומה הרב עונה למי שמנופף בציטוט אין לך מצווה גדולה כפדיון שבויים?

"פדיון שבויים הוא מצווה עליונה אבל לא הערך היחיד. אין לך מצווה גדולה פדיון שבויים, אבל לא כתוב בהלכה שאדם צריך למסור את נפשו בשביל פדיון שבויים (עם החרגה לחיילים). הכוונה במשפט אין לך מצווה גדולה פדיון שבויים היא שצריך להשקיע המון כסף, אפילו הרבה כסף, אבל גם לא יותר מכדי דמיהם. ההלכה אומרת 'אין דוחים נפש מפני נפש', אם נציל אדם אחד וחלילה אדם אחר יהיה בסכנת חיים - אז עשינו מעשה לא מוסרי, לא תורני, לא יהודי ולא הלכתי".

לפי הרב, כל עסקה היא פסולה מיסודה?

"אם העסקה סבירה ולוקחת בחשבון סיכונים ביטחוניים, אז זה אפשרי בהחלט. העסקה הקודמת הייתה מוצדקת, שילמנו מחיר יחסית נמוך וחזרנו להילחם".

שחרור חטופים לידי הצלב האדום

שחרור חטופים בעסקה הקודמת | צילום: Atia Mohammed/Flash90

הרב תמיר גרנות: אין ברירה אלא להילחם על שתי המטרות

הרב מסביר על הכיוונים בהם צריך לפעול: צבאית, מדינית ופנים-ישראלית. "מבחינה צבאית צריך להמשיך להפעיל לחץ כבד על החמאס. מבחינה מדינית, עיקר המאמץ צריך להיות מאמץ בינלאומי ובמוצאי שבת הקרוב תתקיים עצרת שמכוונת בעיקר לקריאה לאומות העולם. במקביל, צריך לחזק את הממשלה ואת ההנהגה הצבאית להילחם בשביל שתי המטרות". דרך אפקטיבית נוספת שמציע הרב היא הפעלת לחץ במישור ההומניטרי והתנגדות לכל שיקום או חזרה הביתה, "עד לשחרור החטופים".

"לא נכון לומר שהסיפור של השבויים הוא הצלת חיים ומול זה עומדים ערכים לאומיים או משיחיים", מדגיש הרב לבסוף. "מול זה עומדת מדינת ישראל וחייהם של אזרחי ישראל בשנים הקרובות. האיום האסטרטגי של כל האומות סביבנו שמסתכלות עלינו, אם אנחנו ניראה חלשים ונכנע, גם על הרקע של החטופים, זה יהיה נזק מדיני ביטחוני עצום שיגרום לנזק בחיים ויאיים על כולנו. הכל חיים, כל הסוגיה היא חיים, שקילה של חיים מול חיים. אין ברירה אלא להילחם על שתי המטרות".