סדר ט"ו בשבט: לא פיצוחים ולא פירות יבשים - מה כדאי לתת לילדים?

לרגל ראש השנה לאילנות - סדר ט"ו בשבט במד"א מפרסמים הנחיות זהירות ובטיחות, על מנת לשמור על בריאות הציבור ולחגוג את החג בצורה הבטוחה ביותר

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/01/24 19:46 יד בשבט התשפד

סדר ט"ו בשבט: לא פיצוחים ולא פירות יבשים - מה כדאי לתת לילדים?
סדר ט"ו בשבט. מה בריא ומה פחות?, צילום: shutterstock

ראש השנה לאילנות - ט"ו בשבט, חל הערב ומחר ובמסגרתו יערכו ברחבי הארץ, בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אירועים הכוללים נטיעות, שתילות ואכילת פירות יבשים. מגן דוד אדום מפרסם הנחיות זהירות ובטיחות, על מנת לשמור על בריאות הציבור ולחגוג את החג בצורה הבטוחה ביותר.

במד"א קוראים לציבור לנקוט בכללי הבטיחות ולפקוח עין כשנותנים פירות יבשים ופיצוחים לילדים קטנים ולקשישים, העלולים חלילה לגרום לחנק. כמו כן, יש לנקוט ביתר זהירות ואחריות בנוגע לאלרגיות בקרב ילדים וסביבתם.

  • עקב סכנת חנק, במד"א ממליצים להימנע ואף להרחיק פיצוחים ופירות יבשים מהישג ידם של ילדים מתחת לגיל 5.
  • בזמן אכילת פיצוחים ופירות יבשים, יש להקפיד להשגיח על ילדים בגילאים 5 עד 8 שלהם קנה נשימה צר וקיימת סכנת חנק. כמו כן חשוב להקפיד להשגיח על קשישים וחולים הסובלים מבעיות בבליעה בזמן אכילת פירות יבשים ופיצוחים.
  • יש לשים לב כי בזמן שהילד אוכל פיצוחים ופירות יבשים אין הוא מסתובב, משחק או מתרוצץ. עליו לשבת בזמן האוכל, דבר שיפחית את סכנת החנק.
  • יש לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות, להימנע מהשארת פרי בצורת עיגול והקפדה יתרה על לעיסת המזון היטב. יש לתת יתר תשומת לב בהגשת פירות יבשים כמו צימוקים, חמוציות, תאנים מיובשות, משמשים יבשים וכו' עקב מרקמם הדביק שעלול לגרום לחנק וחסימת נתיב אוויר.

במד"א מדגישים כי בכל מקרה של חנק כל שניה היא קריטית

במידה והמטופל מסוגל לדבר או להשתעל:

יש לעודד אותו להשתעל בלבד ובמקביל לחייג למוקד החירום של מד"א בטלפון 101.

במידה והמטופל אינו מסוגל לדבר / אינו משתעל / לא נושם:

חייג 101 והישמע להנחיות התדרוך הטלפוני לביצוע החייאה ע"י החובשים ופאראמדיקים מוקד מד"א עד להגעת האמבולנס למקום.