אחרי מאות פניות: גם הרב קוק והרב עובדיה יקבלו דמויות על שמם

חברת "פיסת היסטוריה" שאחראית על בובות מוקטנות של הדמויות המרכזיות בסיפור הציוני וארץ ישראל השיקה סוף סוף גם רבנים: "אחרי מאות פניות מהציבור הדתי הבנו שלא הגנו עליהם, הדרנו אותם"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 22/01/24 18:48 יב בשבט התשפד

אחרי מאות פניות: גם הרב קוק והרב עובדיה יקבלו דמויות על שמם
הדמויות של הרב קוק והרב עובדיה, צילום: פיסת היסטוריה

העסק "פיסת היסטוריה" הוא חנות למזכרות ציוניות שידועה בעיקר בשל הדמויות הקטנות אותן היא מייצרת. מדובר בדמויות בכירות בהיסטוריה הציונית: לוחמי מחתרת, ראשי ממשלה, נשיאים, משוררים ועוד. הדמויות של החברה מעטרות משרדים רבים של הבכירים ביותר במדינת ישראל. עד כה לא הוציאו בחברה שום דמות של רב, למרות שישנם כאלה שבלי ספק היו חלק משמעותי מאוד מתחיית הציונות.

"במשך שנים נקטנו בגישה פטרנליסטית כלפי הציבור, החרדי והציוני-דתי"

הבוקר (ב') לראשונה, השיקו בחברה לראשונה 2 דמויות: הרב אברהם יצחק הכהן קוק ושל הרב עובדיה יוסף. עם ההשקה כתבו בחברה: "במשך שנים נקטנו בגישה פטרנליסטית כלפי הציבור, החרדי והציוני-דתי, אשר נבעה מכוונה כנה- להגן מפני פגיעה ברגשותיו של ציבור זה. לאחר מאות פניות ובקשות השכלנו להבין כי לא בהגנה עסקנו, אלא פשוט בהדרה. היום אנחנו נרגשים מתמיד לתקן, ולאפשר עבור אילו המעוניינים בכך, להנציח ולהנגיש את ההיסטוריה של עם ישראל על כל גווניו".

בעקבות ההשקה שוחחנו עם המוח שמאחורי הכל, אסף הררי. מה קרה עכשיו שהחלטתם כן להשיק דמויות של רבנים? אסף הסביר את מאחורי הקלעים של התהליך: "זה כבר היה בליינאפ שלנו במשך שנים, אני מודה שאני זה שהתנגדתי עד עכשיו. הייתה לי גישה פטרנליסטית, חששתי לפגוע בציבור הציוני דתי והחרדי, כל הפרויקט הוא לא ממש כשר הלכתית כי זה נחשב סוג של פסל. אבל אחרי מאות פניות של חברה מהציבור הבנתי שזה נצרך. מי שמעונין יכול לשים על המדף כסמל של זהות ציונית".

"אין חבילה שמחולקת באתר לפי גוון פוליטי, אף אחד לא קונה רק ימין או רק שמאל"

הבעייתיות של הפסל קיימת, שאלתי את אסף האם יש רב שנתן הכשר לפרויקט שבעקבותיו הם החליטו להשיק את הדמויות, הוא הסביר: "דיברנו עם בית הרב קוק ועם בני עקיבא וגורמים בציונות הדתית, לא קיבלנו חותמת רשמית אבל בהחלט קיבלנו תחושה שזה דבר חשוב, אף אחד לא חתם על זה. לא היינו מתקדמים עם זה אם היינו חושבים שאנשים יפגעו מזה. דיברנו עם גורם מהקהילה החרדית הספרדית שאמר שאם זה למטרות של תורה זה בסדר".

במהלך הראיון תהיתי, בובות של דמויות ציוניות מרגיש כמו נישה נורא קטנה, יש בכלל קהל לכזה דבר? אסף ענה בלי להסס: "הקהל שלנו רחב מאוד, אנחנו מקבלים סרטונים של ילדים בני 8 שרוצים את הבובות שלנו ליומולדת ועד פנסיונרים בני 80 פלוס שזה התחביב שלהם לאסוף את הדמויות והייטקיסטים שאוהבים לשים אותם על השולחן. וגם הדמויות האלה. כל המגוון של עם ישראל והתנועה הציונית, לא תראי מישהו שקונה אצלנו רק שמאלנים או רק ימניים, רובם רוצים את המנעד, אין חבילה שמחולקת באתר לפי גוון פוליטי. עד עכשיו היה לנו רק את ש"י עגנון כאדם דתי ועכשיו נוסיף רבנים".

"אתה לא יכול לספר את הסיפור הציוני בלי הרב קוק"

בהמשך להשקה של היום, ניסיתי להבין מדוע דווקא הרבנים האלו זכו להיות הראשונים עם דמויות על שמם, התשובה לגבי זה היא מורכבת, בעוד שהרב קוק מבחינתו הוא ברור מאליו, הרב עובדיה מסמל משהו אחר: "לגבי הרב קוק אין בכלל שאלה, כמי שעוסקים בראשיתה של התנועה הציונית בארץ, אתה לא יכול לספר את הסיפור הציוני בלי הרב קוק והשפעתו על הציונות הדתית. לגבי הרב עובדיה יוסף, היחס שלו לציונות יותר מורכב. אפשר לקרוא לזה ציונות מסורתית. הרב עובדיה הוא סמל לאהבת עם ישראל והשפעתו על הפוליטיקה ועל המדינה גם כרב וגם כמנהיג ציבור היא אדירה. לשים אותם אחד ליד השני זה סטייטמנט".

הדמויות של הרב קוק והרב עובדיה

הדמויות של הרב קוק והרב עובדיה צילום: פיסת היסטוריה

הדמויות של הרב עובדיה

הדמויות של הרב עובדיה צילום: פיסת היסטוריה

אסף מספר כי ההתלהבות סביב ההשקה הייתה מטורפת, והתבצעו רכישות רבות. דווקא בימים כאלו של מלחמה שפקדה אותנו, הוא מדגיש את הצורך באחדות וגיוון: "שלושה חודשים לפני המלחמה הוצאנו מחזיקי מפתחות מגניבים של עם ישראל חי ואיכשהו הדברים התלכדו והייתה לנו הזכות לתרום להמון חיילים בכל הגזרות השונות, אלו דברים קטנים שמעלים את המורל".