ההצגה נמשכת: חודש אחרי שבנו נהרג בעזה - השחקן הסרוג יעלה הצגה על המלחמה

מיד כשהתחילה המלחמה בשמחת תורה החל חגי לובר להפיק הצגה שעוסקת בשכול | לפני חודש דפקו נציגי צה"ל על דלתו של איש התאטרון ובישרו לו כי בנו נפל בקרב, כעת הוא בוחר להעלות את ההצגה ולהקדיש אותה לבנו יהונתן

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 23/01/24 13:04 יג בשבט התשפד

ההצגה נמשכת: חודש אחרי שבנו נהרג בעזה - השחקן הסרוג יעלה הצגה על המלחמה
חגי לובר, צילום: יחצ אספקלריא

חגי לובר הוא שחקן, מפיק ולאחרונה נוסף לו התואר שאף אחד לא רוצה: "אב שכול" כשבנו יהונתן אלישע נפל בעת שנלחם ברצועת עזה. בהקשר מצמרר לובר היה בדיוק בעיצומן של חזרות להצגת יחיד שבכיכובו, שמספרת על שכול במלחמה. שוחחנו עם לובר על האסון שפקד אותו, ההצגה והעם שהוא כל-כך אוהב.

מתי צץ הרעיון לכתוב הצגה על המצב?

"לפני 20 שנה, בתקופה של האוטובוסים המתפוצצים מי שכתבה את הסדרה 'סרוגים', חוה דיבון, כתבה הצגה על התמודדות עם שכול ואובדן, עשינו אותה כמה פעמים והיא ירדה. בשבעה באוקטובר רציתי להחיות את ההצגה מחדש. היינו צריכים קול של ילד והקלטתי לזה את הבן שלי הקטן יהונתן, כשהתחלתי לעבוד עליה שוב, אמרתי ליהונתן שאני אשתמש בקול שלו והוא מאוד שמח".

חגי לובר בהלווית בנו יהונתן אלישע ז"ל

חגי לובר בהלווית בנו יהונתן אלישע ז"ל, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

ההצגה הייתה מיועדת לעלות בתחילת ינואר, ואז הגיעה הדפיקה שאף אחד לא רוצה לשמוע: "עבדתי עליה והיא הייתה צריכה לעלות ב-7 בינואר, שלושה חודשים לטבח. חמישה ימים לפני זה דפקו לי בדלת ואמרו לי שהבן שלי יהונתן נפל בקרב גבורה בעזה. וזהו, נכנסנו לתהומות של כאב, היינו מאוד כואבים".

"כבר הודעתי לצוות שלא נעשה את הפרויקט כי אין לי כוח"

לובר מספר שבאותו רגע הוא חשב כבר לגנוז את כל הפרויקט, ואז השבעה שינתה את דעתו: "הודעתי לצוות שלא נעשה את הפרויקט כי אין לי כוח. במהלך השבעה שמתי לב שאנשים זקוקים לנחמה. גם אני זקוק. ואז קיבלתי החלטה שאני חוזר להצגה ואני הולך לעשות אותה ב-30 ליהונתן" לובר מדגיש כי ההצגה אינה למטרות רווח: "זו הצגה שהיא לא ביזנס, נשמח לארח משפחות שכולות שרוצות לבוא, בכלל כל מי שרוצה יכול לבוא, גם בלי כסף".

אלישע יהונתן לובר ז"ל

אלישע יהונתן לובר ז"ל, צילום: ללא

לובר הפך לאב שכול, בעוד שההצגה מדברת על אדם שאיבד את אשתו בפיגוע. שאלתי את חגי האם הוא שינה משהו בהצגה בעקבות המוות של יהונתן? והוא השיב מיד: "לא, לא עשיתי שינוי. סך הכל זה לא אותו סיפור. בהצגה דורון מאבד את אשתו ומגדל ילדים ואני איבדתי את הבן שלי. למרות שהעלילה שונה ההצגה התעמקה יותר, השחקן (שזה אני) מבין טוב יותר את הטקסטים. לשמחתי או לצערי התברר לי שעשינו הצגה טובה והיא משקפת באופן מדהים התמודדות עם שכול".

"מי שלא עבר את זה לא מבין את זה וטוב שכך"

לובר מסביר: "אישה אחרי שהיא ילדה מבינה יותר נשים יולדות, מי שעבר שכול כמונו מבין טוב יותר. הרי לא מדובר בהבנה שכלית, אתה יודע שיש מישהו שאיבד בן, אבל אין מה להשוות בכלל. מי שלא עבר את זה לא מבין את זה וטוב שכך".

אלמנתו של יהונתן לובר עם בנם בהלוויתו

אלמנתו של יהונתן לובר עם בנם בהלוויתו | צילום: Yonatan Sindel,Flash90

מאז המוות של יהונתן, לובר מרבה להתבטא בעד הצורך באחדות. לא מזמן הוא הלך למפגש מתוקשר עם אחים לנשק, שאלתי אותו אם הוא מרגיש שזה שיח שבא גם מהצד השני? לובר ענה בנחרצות: "לגמרי, לא יודע מה זה צד שני, יש אנשים עם כיפה סרוגה שדעותינו יותר שונות ממישהו בלי כיפה שגר בתל אביב או בנהריה. אני חושב שהיום כולם מבינים שמחלוקות חייבות להתנהל מתוך אחווה ואחריות. עם ההבנה הזאת אנחנו כולנו מלאים בכוח להמשיך ולקדם את העם הזה קדימה".

הצגת הבכורה "שבעה באוקטובר" תעלה בתאריך 24.1 בשעה 20:30 בז'ראר בכר, בית העם. במלאות 30 לנפילתו של סמ"ר במיל' אלישע יהונתן לובר (24).

יהונתן, שהתגורר ביצהר שבשומרון היה לוחם בגדוד 8104 בעוצבת "ראם" (179), נפל בדרום רצועת עזה בתאריך 25.12.23. לובר נהרג בהיתקלות עם מחבלים. הותיר אחריו אישה בהיריון, תינוק בן 10 חודשים, הורים ושמונה אחים. יהונתן הוא בן דוד של הלל ויגל יניב הי"ד שנרצחו בחווארה והוא הנכד השלישי שנפל בשנה האחרונה לרב שמואל יניב.

סמל יהונתן לובר ז"ל עם אשתו ובנו

סמל יהונתן לובר ז"ל עם אשתו ובנו, צילום: באדיבות המשפחה