גם בלעדיו: ברחבי הארץ ממשיכים לציין את מבצע דוגו

לפני מספר חודשים, דוד (דוגו) לייטנר, שורד השואה, הלך לעולמו. בתאריך ה-18/01 בכל שנה, נהג לאכול פלאפל, כמסר לניצחון העם היהודי. במרוצת השנים הצטרפו אליו המונים וציינו זאת איתו

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/01/24 11:02 ח בשבט התשפד

גם השנה, לראשונה לאחר פטירתו, רבים מציינים את "מבצע דוגו", יום בו נהג דוד (דוגו) לייטנר ז"ל, לאכול פלאפל כמסר לניצחון החיים. בית העדות שבמושב ניר גלים, מקום מגוריו של דוגו, הפך את מנהגו הפרטי של דוגו ושל משפחתו למנהג בינלאומי. בכל שנה בתאריך 18/01, המוני יהודים ברחבי העולם אוכלים פלאפל כמסר לניצחון העם היהודי.

ביולי האחרון "דוגו" הלך לעולמו

כאמור, השנה היא השנה הראשונה בה המבצע נערך ללא לייטנר עצמו, אשר ביולי האחרון הלך לעולמו בשיבה טובה. שוטרי המחוז הצפוני במשטרת ישראל לקחו על עצמם להמשיך ולקיים את מבצע דוגו בדיוק כפי שלייטנר עצמו היה רוצה. לפני מספר ימים הגיעו בני משפחתו של דוגו יחד עם נציגי בית העדות לביקור במחוז הצפוני, במסגרתו סופר סיפורו האישי וכן נערך מפגש בין בני המשפחה לבעלי תפקידים ממגוון יחידות משטרת ישראל.

ב-18 בינואר, 1945, צעדת המוות של אושוויץ יצאה לדרכה בקור העז. כל אחד שלא עמד בקצב ההליכה, או שעצר מלצעוד, נורה למוות. דוד לייטנר, אז בן 14, כמעט ונפל מכובד התשישות והמאמץ. ברגעים מסוימים, בין ערות להכרה, נזכר לייטנר במה שאמו סיפרה לו בילדותו, שבארץ ישראל יש "בילקלך" - מעין לחמניות עגולות אשר צומחות על העצים. המחשבה הזאת נתנה לו תקווה לעבור מסע הייסורים, וכוח להמשך המסע. כשעלה לארץ, טייל בשוק מחנה יהודה וראה כדורי פלאפל מיטגנים בשמן. באותו רגע החליט לציין את ניצחון היותו חי, שבע, ותושב ארץ ישראל.