מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

המכינות הקדם צבאיות ייסגרו? בצה"ל שוב מקדימים את הגיוס

אחרי ישיבות ההסדר, גם חניכי המכינות צפויים להתגייס מוקדם יותר בשל צורכי המלחמה, מה שיכול ליצור וואקום בו מכינות שלמות ישארו ללא תלמידים | בצה"ל מבהירים: "מתקיים שיח עם כלל הגופים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/01/24 11:37 ז בשבט התשפד

המכינות הקדם צבאיות ייסגרו? בצה"ל שוב מקדימים את הגיוס
צילום: Chaim Goldberg/Flash90

כמו ישיבות ההסדר: גם גיוסי המכינות יוקדמו במחזור, כך אישרו לנו מדובר צה"ל היום (ד') ל"חדשות כיפה". לפני כחודש וחצי פרסמנו כי בצה"ל החליטו להקדים במחזור אחד את גיוסם של בני ישיבות ההסדר - לפי צה"ל בדצמבר התגייסו ביינישים שהיו צריכים להתגייס במרץ, וכך צפוי לקרות גם במרץ, שם יתגייסו מי שהיו אמורים להתגייס באוגוסט.

בעקבות פנייה שלנו לדובר צה"ל, אישרו כי לא רק ישיבות ההסדר יקדימו את גיוסם, אלא גם המכינות הקדם צבאיות יתגייסו מוקדם יותר. לעומת ישיבות ההסדר שמשרתים בצבא לזמן קצר יותר ומתגייסים ביחד, במכינות התלמידים משרתים שירות מלא וסך הכל דוחים את השירות בשנה. הקדמה של מחזור אחד במכינות יכולה ליצור וואקום בו לא יהיו תלמידים במכינה, דבר שיש לו השלכות מרחיקות לכת.

למרות הטענות של ראש המכינה: צה"ל מכחישים את הקשר

אמש התחוללה סערת רשת, כאשר הרב אילעאי עופרן, ראש המכינה הקדם-צבאית "רוח השדה" פרסם פוסט בפייסבוק בו הוא מבקש מראשי ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות להקדים את גיוס תלמידי שנה ב' ומעלה, דבר שלטענתו יגרום לכך שחניכי המכינות יוכלו להשלים את רוב השנה היחידה שלהם לפני השירות ולהתגייס באוגוסט.

בצה"ל הכחישו את הדברים. מבירור שערכנו, הובהר לנו כי אין קשר בין הגיוס של תלמידי הישיבות לתלמידי המכינות, והגיוס נעשה על בסיס צורכי צה"ל: "ברקע המלחמה, צה"ל נדרש להמשיך ולקיים תהליכי בניין כוח שמטרתם לשמר את כשירותו לאורך זמן ואף לתת מענה הן לפערים העולים מתוך הלחימה והן לאתגרים המתפתחים".

גיוס בבסיס תל השומר, ארכיון

גיוס בבסיס תל השומר, ארכיון, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"הוחלט למקד את הגיוס גם במי שלכתחילה החל את המסלול על-תנאי מכסה פנויה או שביצע כבר פרק זמן מסויים במסלול"

עוד כתבו כי "לצורך כך, צה"ל מקדים את גיוסם לשירות של חלק ממי ששירותם נדחה לטובת ביצוע מכינה קדם-צבאית, שנת שירות, לימודים בישיבה ועוד. מתקיים שיח עם כלל הגופים תוך שימת דגש על מי מהחניכים שממילא עזבו את המסלול הייחודי או שמבקשים להקדים את גיוסם. בנוסף, הוחלט למקד את הגיוס גם במי שלכתחילה החל את המסלול על-תנאי מכסה פנויה או שביצע כבר פרק זמן מסויים במסלול".