פונו ויקבלו פיצויים: חמישה יישובים בנגב יוכרו כ"יישובי ספר"

חמישה יישובים שפונו מהנגב המערבי עקב המלחמה יוכרו כיישובי ספר למשך שנה או עד סוף תקופת הפינוי. במסגרת ההגדרה יהיו זכאים התושבים לפיצויים בגין הנזק שנגרם להם בעקבות המלחמה

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/01/24 15:20 ו בשבט התשפד

פונו ויקבלו פיצויים: חמישה יישובים בנגב יוכרו כ"יישובי ספר"
יישוב בנגב אילוסטרציה, צילום: פלאש 90. יניב נדב

ועדת הכספים של הכנסת אישרה להחיל את ההגדרה "ישוב ספר" לעניין חוק מס רכוש וקרן הפיצויים על חמישה ישובים בנגב המערבי שפונו עקב המלחמה: בני נצרים, ברור חיל, דורות, נווה וצוחר. הישובים יוגדרו ביישובי ספר החל מה-7 באוקטובר ועד לסיום תקופת הפינוי, או למשך שנה (לפי המאוחר מבניהם).

ההחלטה להכיר בישובים אלה כיישובי ספר לאורך תקופת הפינוי התקבלה לאור עמדת הגורמים המקצועיים בממשלה, כי החלטת הפינוי מעידה על מידת הפגיעה הנרחבת באותם ישובים במהלך מלחמת חרבות ברזל, וכי לפינוי עצמו היו השלכות משמעותיות על הפעילות הכלכלית באותם ישובים.

למה יהיו זכאים התושבים?

משמעות ההגדרה כישוב ספר לעניין חוק זה היא שעסקים הממוקמים בישובים אלה יהיו זכאים לפיצוי מלא מקרן הפיצויים של רשות המסים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בשל אירוע מלחמה או פעולות איבה. בנוסף, הם יהיו זכאים להגיש תביעה בגין נזק עקיף בכל עת, מבלי להידרש לחקיקה מיוחדת של הכנסת.

כמו כן, במסגרת ההקלות השונות שנתנה רשות המסים מאז פרוץ המלחמה, ניתנת לעסקים הממוקמים ביישובי ספר אפשרות לקבל מקדמה על חשבון הפיצוי בגין נזק עקיף, עוד טרם הגשת התביעה.