משמונה עשר מליון לאפס: סיפור הגירושין שהעסיק את הדיינים

זוג חילונים שהפכו לחרדים רצו להתגרש אחרי שהאישה הצטרפה לכת מיסטית והבעל שרף אתה מזרון בטענה ל: "עבודה זרה" | אחרי שישה דיונים מתישים בית הדין הרבני הגיעה לפסק דין: התביעה תתקבל אך סכום הכתובה יהפוך לאפס

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/01/24 11:48 ה בשבט התשפד

משמונה עשר מליון לאפס: סיפור הגירושין שהעסיק את הדיינים
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

פסק דין של בית הדין הרבני שניתן היום (ב') מתייחס לתביעת גירושין של אישה, שדרשה מבעלה את הסכום עליו התחייב בכתובה: 18 מליון שקלים. הסיפור מתחיל לפני למעלה מ-20 שנה, שני בני זוג חילונים מתחתנים ונולדים להם 3 ילדים.

בשלב מסוים הבעל והאישה התחזקו ובהדרגה הפכו לחרדים מובהקים. כחלק מתהליך החיזוק הרוחני והדתי שלהם הם החליטו בעצת רב להוסיף שם נוסף לשמותיהם ולכן נזקקו לערוך כתובה נוספת וחדשה. בכתובה הבעל התחייב על סכום של שמונה עשר מיליון שקלים.

על רקע מצוקה נפשית הכירה האישה מטפל אנרגטי בינלאומי והצטרפה לסדנאות שהוא עורך בארץ ובחו"ל. לדברי הבעל, היא נסעה לסדנאות אלה בניגוד לרצונו ושם הפכה חזרה לחילונית. היא הסירה את כיסוי הראש, התהלכה עם מכנסיים ואף התחבקה בפומבי עם המטפל. בתגובה, הבעל, שפעל בעצת רב, שרף את המזרון של אשתו שהיו טמונים בו כרטיסים מגנטיים של אנרגיות לגירוש שדים, שהוא ראה בהם "עבודה זרה".

חברי בית הדין הרבני האזורי בתל אביב קיימו 6 דיונים שונים בהם שמעו וחקרו את התובעת והתובע, את הרבנים ויועצי הנישואין שהיו מעורבים בנושא וכן עדים נוספים ואת סיכומי פרקליטי הצדדים.
בפסק דין ארוך ומנומק המשתרע על פני עשרות עמודים התייחסו הדיינים לכל ההיבטים ההלכתיים שעלו בפרשה ובעיקר לעניין הזכאות לכתובה.

באשר לטיעון של "עוברת על דת" כאשר התחבקה עם גבר זר בפומבי - החליטו הדיינים כי אין זו סיבה להפסד כתובתה על רקע "המצב הירוד בדורנו שחיבוק עם גבר זר הוא לצערנו דבר שבשגרה שלא בהכרח מעלה חשש לזנות". לעומת זאת קבע בית הדין כי היוזמה לגירושין והתביעה הוגשה על ידי האישה והיא זו ששינתה את אורח חייה וניהלה קשרים פסולים עם המטפל וחבורתו.

"אין לנו להסיק ברורות כי הסיבה לגירושין יצאה ממנה ולא מהבעל"

בפסק הדין כתבו הדיינים: "התרשמנו ברורות כי לא מדובר כאן בשינוי קל קוסמטי כזה או אחר שחל באישה שניהלה אורח חיים חרדי מובהק ועברה למסלול לא חרדי, אלא מדובר בשינוי משמעותי וקיצוני, ואין לנו להסיק ברורות כי הסיבה לגירושין יצאה ממנה ולא מהבעל".

עוד כתבו כי: "סכום הכתובה, שמונה עשר מיליון שקלים הוא מופרז עד מאוד, הרב מסדר הקידושין העיד בפנינו כי הוא אמר לבני הזוג לפני חתימת הכתובה כי אין להתייחס ברצינות לסכום שנכתב בכתובה משום שממילא הכתובה אינה נגבית לעולם והכוונה היא רק למזל טוב" הדיינים סיכמו ואמרו: "1. תביעת הגירושין של האישה לגט מתקבלת. 2. תביעת הכתובה של האישה נדחית". כך שמונה עשרה מיליון הפכו לאפס".