בחירות לרבנות הראשית

בג"צ בפסיקה דרמטית: נשים יכולות לקחת חלק בגוף הבוחר של רבנים

עד היום כל מה שהיה קשור ברבנות היה טריטוריה לגברים בלבד: בפסיקה דרמטית, בית המשפט העליון החליט כי מעתה נשים יכולות לביות חלק מהגוף הבוחר של רבנים, למרות שלא הוסמכו לרבנות: "קולן של נשים ראוי להישמע"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/01/24 18:52 ד בשבט התשפד | עודכן בתאריך 14/01/24 19:12

בג"צ בפסיקה דרמטית: נשים יכולות לקחת חלק בגוף הבוחר של רבנים
שופטות בג"ץ בדיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בית המשפט העליון פסק היום (א') כי נשים יכולות להיות חלק מהגוף הבוחר רבנים, למרות שלא הוסמכו לרבנות. ההחלטההתקבלה ברוב קולות על ידי הנשיא יצחק עמית והשופטת דפנה ברק-ארז, לעומת דעת מיעוט נגד של השופט דוד מינץ.

בפסק הדין, קבע הנשיא עמית כי "עמדתה של הרבנות הראשית ושל הרבנים הראשיים היא הקובעת את פרשנותו של החוק. פרשנות החוק מסורה לבית המשפט, וכמו כל מלאכת פרשנות, נדרשים אנו ללשון החוק ולתכליתו הסובייקטיבית והאובייקטיבית. אף איננו מדברים בענייני הלכה ואיסור והיתר, באשר האסיפה הבוחרת אינה גוף הלכתי אלא גוף הממלא תפקיד ממלכתי מובהק".

"חמישים אחוז מהציבור הנזקק לשירותי דת הם נשים"

עוד אמר כי: "אין איסור הלכתי על אישה להיות בוחרת וניתן לקיים את שירותי הדת גם אם נשים משתתפות בגוף הבוחר. אין חולק כי קולן של נשים ראוי להישמע גם בפן הדתי-הלכתי, שהרי חמישים אחוז מהציבור הנזקק לשירותי דת הם נשים, כך שהייצוג של נשים יהודיות באסיפה הבוחרת נדרש הן בפן הציבורי והן בפן הדתי-הלכתי".

פורום הנשים דתיות "קולך", הגיבו על פסק הדין הדרמטי: "בשורה חשובה. המינוח רבנית מקובל בציבור כבר כמי שהוכשרו בתוכניות הלכה בלימודים גבוהים ולכן יש להכליל נשים תחת לשון החוק ולצרף אותן כנציגות הציבור. זהו תיקון מתבקש למען מדינת ישראל שבה נשים תלמידות חכמים הן שותפןת מלאות להפצת והאדרת לימוד התורה ואין שום סיבה שייגרע חלקן מלבחור את שליחי הציבור בתפקיד שכל מהותו היא אחדות. יצוין כי ארגון קולך גייס 10 רבניות שאף חתמו על תצהיר לבית המשפט והודיעו כי יש להן את הידע הנדרש לשבת בוועדה".