מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

האקדמיה ללשון במחווה מרגשת לרפואתו של עידן עמדי

מילה בארמית שמופיעה בעיקר בספר דניאל: האקדמיה ללשון בפוסט מרגש לרפואתו של עידן עמדי שנפצע ברצועת עזה השבוע, מסבירה את המשמעות של שמו

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/01/24 12:35 ב בשבט התשפד

האקדמיה ללשון במחווה מרגשת לרפואתו של עידן עמדי
עידן עמדי, סופד לחברו, צילום: משה נחמוביץ

‏‏‏‏‏‏‏תוך איחולי החלמה לכל הפצועים מהקרבות ובתוכם הזמר והשחקן עידן עמדי שנפצע השבוע ברצועת עזה, האקדמיה ללשון בפוסט על משמעות המילה "עידן": עידן, מזמן! המילה עידן (בניקוד: עִדָּן) מקורה בארמית ופירושה הוא 'זמן' סתם, לאו דווקא פרק זמן או תקופה כמו שמקובל בימינו. היא מופיעה פעמים אחדות בקטעים בארמית שבספר דניאל.
‏‏‏
האקדמיה ממשיכה ומסבירה כי בתרגומים הארמיים למקרא המילה עידן או צירופים הכוללים אותה מתרגמים מגוון מילים וביטויים בעברית המקרא דוגמת עידן כנגד "אז", בעידנא הדין כנגד "כָּעֵת", בעידנא ההוא כנגד "בַּיּוֹם הַהוּא" ועוד.


‏‏‏
בכמה מלהגי הארמית המילה עידן משמשת בצירופים בעידנא ד־ לציון 'כאשר', 'כש־' ומעידנא ד־ לציון 'מרגע ש', וקרוב לוודאי שהצירופים 'בזמן ש־', 'בשעה ש־', ו'משעה ש־' בלשון חכמים התגלגלו מכאן. מן הארמית של התלמוד הבבלי נשתרש מטבע הלשון "בעידָנא דרִתחא" במובן 'בשעה שאדם כועס'.
‏‏‏
עידן חדש! המילה עידן התקבעה בשלב מאוחר יותר בהתפתחות העברית במובן 'תקופה', 'פרק זמן ארוך למדי', והיא מקובלת בצירופים דוגמת 'עידן הקרח' או 'עידן הנאורות'. המילה עידן משמשת גם חלופה מקצועית למילה era (ודומותיה) במובן 'פרק בתולדות כדור הארץ על פי נתונים גאולוגיים, ארכאולוגיים ואחרים'.


‏‏‏
מקור הביטוי 'עידן ועידנים' בספר דניאל ושם נראה שמדובר בפרק זמן מסוים. בספרות הרבנית החל 'עידן ועידנין' לשמש ביטוי הפלגה של זמן, כדרכם של ביטויי הפלגה שיש בהם הכפלה: נצח נצחים, עולמי עולמים, פְּרָטֵי פרטים, תילי תילים ועוד. במשמעותו החדשה אומץ 'עידן ועידנים' גם בקרב סופרי ההשכלה, וכך הוא רווח עד ימינו.
‏‏‏
עידן היקר או עידן היקרה? גם וגם – השם עידן ניתן בימינו בעיקר לבנים, ובעת האחרונה הוא מקובל אף כשם לבנות. נראה שחברו להן שתי סיבות במתן השם: קרבת הצליל לשורש עד"ן שממנו נגזרים שמות אהובים כגון עֵדֶן, עֶדְנָה ועֲדִינָה, וכן התפוצה הרחבה יחסית של שמות שעניינם זמנים במעגל השנה כשמות עונות וחודשים: סְתָו, אָבִיב, אֲדָר, סִיוָן ועוד.
‏‏‏‏‏