מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

לילה דרמטי: לראשונה - בריטניה וארה"ב תקפו בתימן

צבא ארה"ב - יחד עם בריטניה ובתמיכת אוסטרליה, בחריין, קנדה והולנד - תקפו הלילה את המורדים החות'ים בתימן. בין היעדים: אתרי שיגור טילים, כטב"מים, מכ"מים ומחסני נשק | ביידן: "לא אהסס להנחות צעדים נוספים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/01/24 00:20 ב בשבט התשפד | עודכן בתאריך 12/01/24 07:20

לילה דרמטי: לראשונה - בריטניה וארה"ב תקפו בתימן
נושאת מטוסים, צילום: a5hpek,Shutterstock

ראש ממשלת בריטיניה, רישי סונאק, אישר אמש (ה') מתקפה צבאית משותפת של ארה"ב ובריטניה נגד החות'ים בתימן, בתגובה להתקפות של המורדים על ספינות בים האדום. כוחות צבא ארה"ב - יחד עם בריטניה ובתמיכת אוסטרליה, בחריין, קנדה והולנד - ביצעו בהצלחה תקיפות נגד מספר יעדים בתימן ששימשו את המורדים החות'ים.

הנשיא ביידן

צפוי לנאום לאחר המתקפה, הנשיא ביידן. צילום: Ron Adar / Shutterstock.com

ראש ממשלת בריטניה שוחח עם נשיא מצרים: "נגן על חופש התנועה בים האדום"

במסגרת ההיערכות למתקפה, ראש ממשלת בריטניה שוחח עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, על תקיפות החות'ים בים האדום. סונאק הבהיר במהלך השיחה כי "בריטניה תמשיך לנקוט בפעולות כדי להגן על חופש והחיים בים האדום".

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר הלילה כי "תקיפות הללו הן תגובה ישירה להתקפות חסרות תקדים של החות'ים נגד ספינות ימיות בינלאומיות בים האדום - כולל שימוש בטילים בליסטיים נגד ספינות בפעם הראשונה בהיסטוריה. התקפות אלו סיכנו את אנשי צבא ארה"ב, יורדי ים אזרחיים ושותפינו, סיכנו את הסחר ואיימו על חופש הניווט. יותר מ-50 מדינות נפגעו ב-27 התקפות על שילוח מסחרי בינלאומי. צוותים מיותר מ-20 מדינות אוימו או נלקחו כבני ערובה במעשי פיראטיות. יותר מ-2,000 ספינות נאלצו להסיט אלפי מיילים כדי להימנע מהים האדום - מה שעלול לגרום לשבועות של עיכובים בזמני משלוח המוצרים. וב-9 בינואר, החות'ים פתחו במתקפה הגדולה ביותר שלהם עד כה - מכוונת ישירות לספינות אמריקאיות".

"הפעולה ההגנתית של היום באה בעקבות הקמפיין הדיפלומטי הנרחב הזה והתקפות ההסלמה של המורדים החות'ים נגד כלי שיט מסחריים. תקיפות ממוקדות אלו הן מסר ברור שארצות הברית ושותפותינו לא יסבלו התקפות על אנשינו או יאפשרו לשחקנים עוינים לסכן את חופש הניווט באחד מהנתיבים המסחריים הקריטיים ביותר בעולם. לא אהסס להנחות צעדים נוספים כדי להגן על האנשים שלנו ועל הזרימה החופשית של מסחר בינלאומי לפי הצורך" הוסיף ביידן.

סוכלה מתקפת ענק של החות'ים נגד ארה"ב ובריטניה

המהלך מגיע לאחר שרק אתמול, החות'ים תקפו ב-21 טילים וכטב"מים ספינות של צבא ארה"ב וצבא בריטניה בים סוף. דובר המורדים החות'ים בתימן, יחיא סריע לקח אחריות על התקיפה הנרחבת ואמר כי: "כוחותינו ערכו מתקפה צבאית משולבת של כטב"מים, טילים ימים וטילים בליסטים לעבר ספינה שסייעה לישראל".