האנשים שעשו לנו את המלחמה

אומרים שמצבי קיצון מגלים את טיבו האמיתי של האדם. לא היינו זקוקים למאה ימי מלחמה כדי לגלות את המובן מאליו: אין כמו הישראלים. גברים, נשים, צעירים, מבוגרים, אזרחים וחיילים. כולם בן רגע ויתרו על התוכניות והחלומות ונרתמו להציל אחרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/01/24 08:04 ד בשבט התשפד

האנשים שעשו לנו את המלחמה
האנשים שעשו לנו את המלחמה, צילום: ללא

דני קושמרו

דני קושמרו

Yonatan Sindel/Flash90

המלחמה הפכה את דני קושמרו, עיתונאי חדשות 12, לכוכב של הרגע. עם רגישות עצומה וכעס שהוא לא מנסה להסוות, קושמרו כבש את הקהל הישראלי והפך לדמות אהובה בכל בית. אחרי חיסולו של סאלח אל-עארורי הגיב המגיש האהוב בדרך משעשעת במיוחד. בסטורי של באינטסגרם כתב קושמרו: "השמנמן מימין", ובכיתוב קטן הוסיף "או זה שלידו".

אפרת נורסי

אפרת נורסי

ללא

עם פרוץ המלחמה והמספר העצום של החללים והחללות שנפלו בקרבות היא הוקפצה למילואים, ועבדה במחנה שורה כדי לזהות ולהכין לקבורה כל אישה ואישה שנפלה על משמרתה.

גיא הוכמן

גיא הוכמן

פרטי

הוא גויס למילואים כ"קצין חיוך ראשי" ומאז הוא דואג למורל של החיילים וגם של האזרחים. עם סרטונים קורעים ברשתות, ביקורים אצל פצועים וטבילות בים של עזה, הוא שומר על החיוך וגם מקפיד לעצבן כמה שיותר את כלי התקשורת הערביים.

עומר אדם

עומר אדם

דוד כהן / פלאש 90

הכוכב המוזיקלי מימן מוניות לחיילים שיצאו לאפטר, כדי שיוכלו להגיע הביתה במהרה בלי לבזבז זמן על נסיעות בתחבורה ציבורית.

אלמוג בוקר

אלמוג בוקר

רשת 13

את המלחמה מעביר בוקר בשני תפקידים. כעיתונאי שמסקר את הסיפורים הכואבים וגם כתושב שפונה מביתו בזיקים. בזהירות ורגישות הוא לא מפחד להציג את המציאות הכואבת, למתוח ביקורת על הממשלה וגם להודות בקבלת עזרה נפשית, מה שכולנו זקוקים לו

נועה תשבי

נועה תשבי

יונתן סינדל פלאש 90

המאבק באנטישמיות לא זר עבור תשבי, ששימשה כשליחה מיוחדת של משרד החוץ. עם פרוץ המלחמה היא נרתמה להסברה הישראלית בערוצי תקשורת בינלאומית, ואפילו הקפידה לענוד שרשרת עם תליון של ארץ ישראל. השרשרת הזאת, אגב, הטריפה את חברי הכנסת הערביים.

אילון לוי

אילון לוי

חיים צח/לע"מ

אילון לוי, צעיר ישראלי שגדל בבריטניה, הפך לכוכב ביום אחד: אחרי שהגיב בזעם על שאלה הזויה של מראיינת בריטית, אין מי שלא מזהה את המרואיין עם הגבות המורמות. מאז הוא מג'נגל בין מסיבות עיתונאים לראיונות לערוצים זרים, וחוזר שוב ושוב על המסר מול העולם: אין לנו ברירה אלא לנצח

אלה קינן

אלה קינן

ללא

עד השבעה באוקטובר היא הייתה בלוגרית טיולים, ובבוקר אחד של מתקפת פתע איומה היא הקימה חמ"ל הסברתי ענק. עם צוות מצומצם שמתבסס בעיקר על תרומות, היא נאבקת בנרטיב הפלשתיני בעולם, ואין לה כוונה לעצור.

מאיה ורטהיימר

מאיה ורטהיימר

Yonatan Sindel/Flash90

כוכבת האינסטגרם ניצלה את הפלטפורמה כדי לדאוג לדבר הכי מעניין ולא חשוב שיש: שידוכים. מדי יום היא משתפת את הפרטים של חיילים רווקים וחמודים, בתקווה שימצאו את אהבת חייהם.

משה כורסיה

משה כורסיה

צילום מסך

הזמר והכוכב לא נתן למילואים להפריע לו, ואם פרוץ המלחמה ותחילת התמרון הקרקעי דאג להרים את המורל הלאומי עם אינספור סרטונים מצחיקים מהשטח, כאשר בכולם המסר ברור: "עזה בובי, אנחנו באים".

איריס

איריס

באדיבות המשפחה

אחרי טרגדיה אנושית בלתי נתפסת, כאשר בנה הצליח להימלט משבי חמאס ונורה למוות בשוגג בידי כוחותינו, היא הפגינה גבורה מרשימה. בהודעה ששלחה לחיילים המעורבים בתקרית ביקשה להעביר להם את המסר הבא: אתם לא אשמים, ואנחנו אוהבים אתכם.

ערן אפרת

ערן אפרת

באדיבות המצולם

עם חשבון טוויטר ועשרות אלפי עוקבים, הוא הצליח לגייס עשרות מיליוני דולרים בתרומות ולסייע ללוחמים בהשלמת ציוד קריטי שהיה חסר להמשך הלחימה.

עופר רוזנבאום

עופר רוזנבאום

באדיבות המצולם

לאחר טבח השבעה באוקטובר הוא הקים את ארגון החזית האזרחית, והפיץ סרטונים בערבית המיועדים לתושבי עזה. הסרטונים, שנודעו בכינוי "אהלן וסהלן יא עזה" הופצו ברשתות החברתיות הערביות, הגיעו למיליוני צפיות והיוו את המעבר מהגנה להתקפה.

ליאל יפרח

ליאל יפרח

דובר צה"ל

קב"ן. העובד הסוציאלי מערד הוקפץ למילואים עם תחילת המלחמה ובשעות הראשונות שלאחר הטבח העניק סיוע נפשי ראשוני לחיילים. במשך ימים ארוכים הוא טיפל בהתקפי החרדה של הניצולים, ויש לו בקשה אחת: "בואו נטפל עכשיו, אל תגיעו לקליניקה שלי בעוד עשר שנים".

הרב נערן אשחר ז

הרב נערן אשחר ז"ל

דוברות

המילואימניק משדמות מחולה התעקש להתגייס, למרות שתרם כליה רק לפני חודשים ספורים. הוא נפצע אנושות כאשר הטנק שלו התהפך במהלך פעילות מבצעית בצפון, ולאחר מכן מת מפצעיו. משפחתו הסכימה לתרום את איבריו, ובכך הצילה ארבעה אנשים נוספים.

ידין גלמן

ידין גלמן

Jerry Meyer

לוחם סיירת מטכ"ל נפצע במהלך הקרבות בבארי ביום הראשון למלחמה. הוא איבד את חברו לצוות דוד מאיר ז"ל ואחרי שהשתחרר מבית החולים טס לעצרת בניו יורק למען ישראל.

נילי מרגלית

נילי מרגלית

קשת 12

האחות בת ה-41 שנחטפה מביתה שבניר עוז ניצלה את כישוריה במהלך השבי, ודאגה לבריאותם של שכניה וחבריה. בראיון לעובדה היא סיפרה כיצד דרשה מהמחבלים לקבל תרופות עבור חבריה המבוגרים, ובאומץ ובנחישות דאגה לשמור על בריאותם עד השחרור.

דניאל הגרי

דניאל הגרי

דובר צה"ל

קשה להסביר את ההתלהבות סביב התא"ל השקט הזה. האיש ששימש כמפקד שייטת 13 מופיע כמעט מדי ערב על המסך ומספר בקול שטוח ורגוע מה מצב המלחמה.

עידן רול

עידן רול

יונתן סינדל פלאש 90

חבר סיעת יש עתיד התגלה במלוא תפארתו, ומאז פרוץ המלחמה הוא חזר שוב על המסר- קריאה לאחדות בין השורות ובקשה להפסיק עם הקיטוב הפוליטי. לו יהי.

יאיר גולן

יאיר גולן

Avshalom Sassoni/Flash90

סגן הרמטכ"ל וחבר הכנסת לשעבר שהסתבך לא אחת באמירות מקוממות, הוכיח שעמוק בפנים לבו בדיוק במקום הנכון. במהלך השבת השחורה הוא ירד לדרום וסייע בהצלת אזרחים רבים מידי המחבלים.

רחל אדרי

רחל אדרי

צילום מסך

תושבת אופקים החזירה לכולנו את החיוך בימים הראשונים של המלחמה. כאשר מחבלים פרצו לביתה והחזיקו אותה ואת בעלה בני ערובה, היא הצליחה למשוך זמן כשהגישה להם אוכל ועוגיות, כדי שלא יהיו רעבים. בכך, אפשרה לכוחות הביטחון לחלץ אותה בבטחה ולחסל את המחבלים. מאז העוגיות של רחל הפכו למותג.

יוסף חדאד

יוסף חדאד

Yonatan Sindel,Flash90

פעיל ההסברה הערבי מנצרת לא הפסיק לפעול למען מדינת ישראל גם בזמן המלחמה, ומאז השבעה באוקטובר הוא עסוק בראיונות לתקשורת הזרה מסביב לעולם ובמאבק נגד האנטישמיות.

אלוף במיל' נועם תיבון

אלוף במיל' נועם תיבון

דובר צה"ל

העיתונאי אמיר תיבון הסתתר בממ"ד בנחל עוז עם בני משפחתו, ואביו, מפקד הגיס הצפוני לשעבר, הוקפץ מתל אביב כדי לסייע לכוחות צה"ל בחילוץ המשפחה

זוהר שחר

זוהר שחר

דוברות ביהח וולפסון

הנער בן ה-15 מקיבוץ אור הנר בעוטף נקלע למארב מחבלים בזמן שנסע ברכב עם אביו וחברו. ברגע של תושיה הוא הוריד את האמברקס ברכב, הורה לאביו הפצוע ללחוץ על הגז, ובכך הצליח למלט את כולם לאזור בטוח.

ניר חג'בי

ניר חג'בי

Oren Ben Hakoon/Flash90

המג"ד בחטיבת דניאל שכל את בנו, יהונתן בן ה-15, שנרצח במושב יכיני. "ממילא אי אפשר לקבור אותו עכשיו, אז הגעתי לפקד על הגדוד שלי", כך אמר ועלה על מדים.

אליסה קראנט

אליסה קראנט

דוברות מד"א

פראמדיקית מד"א בגזרת אשקלון שביצעה ניתוח חירום בשוטר במהלך נסיעה לבית החולים ובכך הצילה את חייו

אלינור יוספין ואורי מינצר

אלינור יוספין ואורי מינצר

אבי פרידמן

בני הזוג היו בטיול בתאילנד כשקיבלו לפתע צו 8 ונקראו למלחמה. בלי היסוס עלו על טיסה ארצה, אך רגע לפני שיצאו לחזית ביקשו להינשא בחתונת בזק מצומצמת, בנוכחות ההורים ומניין עדים

עידן רייכל

עידן רייכל

Avshalom Sassoni/Flash90

הזמר האהוב איבד את חברו הקרוב אל"מ רועי לוי שנפל בשבת השחורה. "הוא היה אהוב ליבי, והוא עשה אותי גאה שבחר בי חבר שלו ואיש סודו. ידעתי שימות בקרב", כך ספד לו.

מיכל אלון

מיכל אלון

דוברות המרכז הרפואי הלל יפה

מיכל הגיעה עם בני משפחתה כדי לחגוג את שמחת תורה יחד עם החיילים בזיקים. כשהמלחמה פרצה, היא הסתתרה עם ילדיה במיגונית בבסיס ונורתה בידי מחבל. למרות הפציעה מיכל הנחתה את ילדיה כיצד לטפל בנפגעים הרבים במקום.

מתן אברג'יל

מתן אברג'יל

דובר צה"ל

החייל בן ה-19 תושבי היישוב חרמש בשומרון השתתף בקרב על הקיבוץ ניר עם, וכאשר המחבלים השליכו רימון לתוך הנגמ"ש בו שהה עם חבריו, הוא הצמיד את הרימון לחזהו ונהרג. בכך הציל את חייהם של חבריו לצוות.

נפתלי בנט

נפתלי בנט

תומר נויברג/פלאש 90

ראש הממשלה לשעבר, שסיים את הקריירה הפוליטית נטול אהדה ציבורית, קיבל אותה בחזרה עם פרוץ המלחמה. אינספור ראיונות לתקשורת הזרה, סיוע לתושבים, ביקור חולים וגולת הכותרת: שכנועים לשידוכים.

ענבל ליברמן

ענבל ליברמן

דרור נביא

רבש"צית קיבוץ ניר עם הצליחה להקפיץ את כיתת הכוננות שלה בזמן, העמידה גברים במארבים ובכך הצילה את הקיבוץ כולו.

סרן עמית גפני

סרן עמית גפני

דובר צהל

קצין האג"ם מגדוד 450 הוקפץ לעוטף עם ההודעות על חדירת מחבלים, ובמהלך הסריקות זיהה כלי רכב חשודים. הוא התקרב אליהם ומצא את עצמו ניצב מול מחבל, ומתוך הרכב שמע זעקות לעזרה. הוא חיסל את המחבל ובכך הציל צעירה שהייתה בדרך לשבי בעזה.

עמיחי שיקלי

עמיחי שיקלי

Yonatan Sindel/Flash90     

שר התפוצות הוקפץ משולחן הממשלה למילואים, שם הוא משמש כמפקד כוח פת"ן של חטיבת גולני הסדירה בדרגת רס"ן

בן סוכמן

בן סוכמן

Chen Leopold/Flash 90

המנכ"ל של דפוס בארי לא נתן למתקפת המחבלים האיומה בקיבוץ להרוס את הפרנסה של העובדים שלו. ברגע שהתאפשר הוא גייס מחדש את העובדים לעבודה במשמרות, ובכך סייע לעסק לחזור לפעילות מלאה ולעמוד בהתחייבות ללקוחות וספקים בתקופה כלכלית לא פשוטה.

המונית של אשר

המונית של אשר

צילום מסך קשת 12

יובל סמו האגדי שוב עושה את זה, ובמסגרת המונית של אשר בארץ נהדרת הוא ראיין חטופים שחזרו מהשבי וניצולים מהטבח בזהירות וברגישות, וכמובן, עם המון הומור.

עידן עמדי

עידן עמדי

Flash90

הזמר האהוב הוקפץ למילואים ומדי פעם אפילו שיתף תמונות ופוסטים מחזקים מתוך חורבות עזה. עם תחילת החודש השלישי למלחמה הוא נפצע באורח קשה, ונגע בלבבות של כולנו. השחקן שכיכב גם בפאודה הפך לסמל של הישראלי היפה, אוהב האדם והיצירה, שלא היסס לרגע לפני שעזב את משפחתו ורץ לקרב כדי להגן על הבית.

אמיר מויאל

אמיר מויאל

צילום מסך

הקומיקאי חובב המילים הוקפץ למילואים ברבנות הצבאית ודאג להפיק לנו סרטונים הומוריסטיים בניחוח דוסי.

חנוך דאום

חנוך דאום

Moshe Shai/Flash90

הקומיקאי המוכר ביקר חולים ודאג להרים את המורל אבל לא רק. עם פרוץ המלחמה הוא ארגן רשימה מרוכזת של בעלי העסקים שהוקפצו למילואים, ועודד את העוקבים לקנות אצלם ולסייע בפרנסה.

ענר שפירא

ענר שפירא

ויקיפדיה, שימוש חופשי

לוחם סיירת הנח"ל שהשתתף במסיבת הנובה הציל את חייהם של שמונה בני אדם שהסתתרו יחד איתו במיגונית באזור. הוא ניצב בידיים חשופות מול המחבלים, והשליך החוצה את הרימונים שיידו לעברו, עד שלבסוף נפגע ונהרג.

אורי מגידש

אורי מגידש

דובר צה"ל

לאחר שלושה שבועות בשבי חמאס, כוחות צה"ל ושב"כ חילצו את התצפיתנית שנחטפה מהבסיס בשבת השחורה. עם ישראל כולו קיבל אותה בהתרגשות עצומה, והתקווה כי כוחותינו יצליחו להשיב את יתר החטופים בתמרון קרקעי רק הלכה והתעצמה.

חיילי צה

חיילי צה"ל

דובר צה"ל, צילום מסך

בסדיר, בקבע, או במילואים. גברים ונשים, צעירים ומבוגרים. כל החיילים כולם הם הכוח והאור שלנו, מגבורתם אנחנו שואבים כוחות ועליהם אנחנו מתפללים מדי יום, רק שיחזרו הביתה בשלום.

פדויי השבי

פדויי השבי

דוברות מרכז שניידר

לאט לאט מתגלים הסיפורים של האזרחים ששבו משבי חמאס. באומץ רב הם מגלים איך התושייה, החברות, ואהבת האדם החזיקו אותם בחיים. הלוואי שיהיו חזקים, הלוואי שיזכו להתאחד עם בני משפחותיהם שנותרו מאחור.

136 חטופים

136 חטופים

Tomer Neuberg/Flash90

גברים, נשים, אזרחים, חיילים ושני ילדים ג'ינג'ים. כבר 100 ימים הם מוחזקים בידיים של מפלצות נאציות, ואנחנו כאן חושבים עליהם, מתפללים ומחכים שיחזרו כבר. כמה אפשר בלעדיהם.

ד

ד"ר דן שוורצפוקס

דוברות סורוקה

מנהל המיון בסורוקה קיבל מאות פצועים מהשטח בבוקר שמחת תורה. הוא גם עשרה לילדים, שארבעה מהם מגוייסים. כל אחד מהמטופלים הוא עולם ומלואו בעבורו, והוא מסמל את אנשי הרפואה המעולים שלנו שנותנים את הלב בכל יום מחדש עבור הפצועים ובני משפחותיהם.

שי גראוכר

שי גראוכר

רגע של חכמה

בנו של הזמר דדי גראוכר לקח על עצמו משימה חשובה: לשמח את עם ישראל. בסרטונים קצרצרים שהופצו ברשתות הוא נראה מעניק לחיילים מתנות מושקעות ופינוקים מוגזמים. העיקר לשמח.

הדס לוינשטרן

הדס לוינשטרן

דובר צה"ל

אלמנתו של הרב אלישע לוינשטרן שנפל בעזה לא מתכוונת לתת לחמאס לנצח אותה. לאחר השבעה היא פרסמה תמונת ניצחון והודיעה: אני חוזרת לפילאטיס, "מה שלקחתם לי לקחתם, אבל אני לא מתכוונת לתת לכם בהתנדבות מילימטר מהחיים היפים שיש לנו". היא מסמלת את משפחות הנופלים שנאבקות בכל רגע לחזור לחיים מלאים ושמחים על אף השבר הנורא.

תא

תא"ל דדי שמחי

Yonatan Sindel,Flash90

נציב הכבאות וההצלה לשעבר חילץ בעצמו את גופת בנו גיא מקיבוץ רעים לאחר שנרצח, ומאז הוא מבקש רק דבר אחד: אחדות בעם.

אמנון טיטינסקי

אמנון טיטינסקי

כאן 11

האיש הקמצן מקןמדיית המצבים "קופה ראשית" הוא הסמל לכל חובבי החינם בארצנו, שהמלחמה לא הצליחה עליהם. בפרק המיוחד שיצא לרגל המצב הוא מתחזה לחייל ומשיג פלאפל בחינם, וכמוהו כולנו בסתר מחכים שמישהו יראה את המאמץ הלאומי שלנו ויפרגן באוכל חינם. יודעים מה, נסתפק גם בסוף טוב לסיפור.

סא

סא"ל תומר גרינברג

דובר צה"ל

מג"ד 13 בגולני נפל בתקרית בשג'עייה במהלך ימי החנוכה, ואחרי מותו נחשפו ההקלטות האחרונות שלו להורים השכולים. "אנחנו ננצח בזכות הבנים", אמר להם. הוא מסמל את גבורתם של המפקדים האמיצים שמסתערים ראשונים בלי להסס, מתוך אמונה בניצחון ואהבה למולדת.

פרויקט מיוחד: 100 ימים למלחמה >> כל הכתבות