מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

התביעה סיימה להציג את טיעוניה בהאג: הקרינה סרטוני חיילים שרים

בשעות אלו מתנהל הדיון נגד ישראל בבית המשפט הבינלאומי בהאג שבהולנד | הנשיאה פתחה כשציינה את הקריירה המפוארת של השופט אהרון ברק בישראל ובעולם | דרום אפריקה מציגה את טיעוניה על רצח עם באמצעות אמירות פוליטיקאים וסרטוני חיילים שרים

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 11/01/24 11:16 א בשבט התשפד | עודכן בתאריך 11/01/24 14:30

התביעה סיימה להציג את טיעוניה בהאג: הקרינה סרטוני חיילים שרים
בית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: shutterstock

התביעה בהאג: הבוקר נפתח המשפט נגד ישראל בהאג, בנוגע לתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל. בתביעה נטען כי ישראל "מבצעת רצח עם" בעזה. באופן חסר תקדים המדינה החליטה שהיא תתייצב בהאג ותענה על הטענות, ואף שלחה את אהרון ברק לייצג אותה.

הטענות של התביעה: "ההרס בעזה הוא חגיגה לצה"ל"

היום הציגה התביעה, מטעם מדינת דרום אפריקה את טיעוניה לכך שישראל מבצעת רצח עם בפלשתינים: "93% מהאוכלוסיה סובלת מרעב חמור. מכל האנשים בעולם, שסובלים בימים אלו מרעב- יותר מ-80% נמצאים בעזה" עוד אמרו בתביעה כי: "ב-97 הימים אחרונים ישראל מפציצה את עזה במה שמוערך כמתקפה הכי גדולה בהיסטוריה. ההרס הוא חגיגה עבור הצבא הישראלי. החיילים מצלמים את עצמם מפוצצים בתים שלמים ומניפים את דגל ישראל". מחר ישראל תציג את טיעוניה.

בתחילת המשפט נשבעו השופטים שייצגו את שתי המדינות כי ישפטו ביושר, הנשיאה הקריאה את קורותיו של אהרון ברק, ביניהם: "מונה לבית המשפט בעליון ב1978 ושימש כנשיאו, לימד משפט בכמה מוסדות ביניהם- האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת ייל".

השופט ברק נשבע במשפט

השופט ברק נשבע במשפט צילום: צילום מסך

שידור חי של המשפט

ההוכחות של דרום אפריקה: סרטוני חיילים שרים

עורכת הדין הדרום-אפריקנית פתחה את המשפט עם נאום נמרץ: "ישראל הרגה מספר בלתי ניתן להשוואה של אזרחים...ההרג הזה הוא השמדה של חיים פלסטיניים..שיעור הילדים המתים בעזה הוא כזה שבכירי האו"ם כינו את עזה "בית קברות לילדים". דרום אפריקה מנסה להוכיח- כוונה של רצח עם.

כדי להוכיח כוונה של רצח עם, דרום אפריקה עכשיו מצטטת אמירות של נתניהו, ניסים ואטורי, גלנט, עמיחי אליהו, ישראל כץ, אפילו הנשיא הרצוג זכה לאזכור כאשר במשפט חזרו על אמירתו שחתם על פגז. בנוסף, הוקרנו סרטונים של חיילים שרים: "למחות את זרע עמלק".

הדיון בהאג

הדיון בהאג צילום: צילום מסך

בהולנד סירבו לתלות את שלטי החטופים לקראת המשפט

מערך ההסברה הלאומי הכין קמפיין שילוט חוצות ברחבי הולנד, להגברת המודעות לשחרור החטופים משבי החמאס. שלטי החוצות שעוצבו עבור הקמפיין הציגו תמונות שונות של חטופים, בציון שמם ובציון העובדה שהינם בשבי בעזה, תחת הכיתוב "He\She can't testify today" כאשר המסר העיקרי אותו מעביר השילוט הוא העובדה ש-136 ישראלים חטופים נמצאים בשבי חמאס ואינם יכולים להעיד היום בבית הדין בהאג.

נעשתה פנייה ליותר מ-10 חברות שילוט שונות באזור האג, רוטרדאם ונמל התעופה סכיפהול, כאשר כולן סירבו לשתף פעולה עם המיזם. במהלך העבודה מול אחת מחברות השילוט, אושרה השפה העיצובית והמסר שיופיעו בשילוט, אך במפתיע בשעה בה היה אמור השילוט לעלות בראש חוצות, התקבלה מחברת השילוט הודעה כי הפרסום מבוטל.