בג"צ בצו נגד בן גביר: "יימנע מלתת הנחיות אופרטיביות למשטרה"

פסיקה של בג"צ שללה מבן גביר את הסמכות לתת הוראות אופרטיביות למשטרה בנוגע להפגנות, כיוון שהדבר נוגד את "זכות ההפגנה וחופש המחאה". בן גביר זעם על ההחלטה: "לא נתפס כיצד ניתן לקבל החלטה כזאת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/24 11:53 כט בטבת התשפד

בג"צ בצו נגד בן גביר: "יימנע מלתת הנחיות אופרטיביות למשטרה"
השר איתמר בן גביר, צילום: Ben Hakoon/Flash90

השר לבטחון לאומי, איתמר בן גביר, קיבל היום צו ביניים מבג"צ המורה לו לא להתערב בעבודת המשטרה בהפגנות. הדבר בא לאחר שעתרו נגדו וטענו כי השר משתמש בכוחו כדי למנוע מהפגנות שאינן תואמות את עמדתו הפוליטית מלהתקיים.

הוראת בג"צ: אסור לבן גביר לתת הוראה למשטרה כיצד להפעיל את סמכותה בהפגנה

"מצאנו ליתן צו ביניים שלפיו השר יימנע מלתת הנחיות והוראות אופרטיביות למשטרה בדבר יישום מדיניותו בכל הנוגע למימוש זכות ההפגנה וחופש המחאה", כתב בג"צ בפסק הדין. "בכלל זאת, יימנע השר מכל מהתייחסות לאירוע מבצעי קונקרטי באופן שעשוי לעלות כדי מתן הוראה אופרטיבית למשטרה כיצד עליה להפעיל סמכותה באותו אירוע – במישרין או בעקיפין, מראש או למפרע".

עוד ציווה בג"צ כי לבן גביר אין סמכות להורות על שימוש בכוח או על קיום האירוע בכללו: "כן יימנע השר מלהתייחס – בין היתר – לאופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים שנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע ולעצם מתן אישור לקיום האירוע".

בן גביר זעם: "בלבול מוסרי חמור"

בן גביר לא נשאר אדיש והגיב להחלטה: "החלטת בג"צ שמונעת ממני הסמכות למנוע תמיכה באויב בשעת מלחמה, היא בלבול מוסרי חמור. מדינת ישראל נלחמת על קיומה וביטחונה, ולא נתפס כיצד ניתן לקבל החלטה כזאת המאפשרת לאויב להפגין נגד חיילנו במיוחד בזמן שיום יום אנו קוברים את מיטב לוחמנו".