סמוטריץ' משיב לטענות: "מותר ואפילו רצוי לשאול את הצבא שאלות"

לאחר ישיבת הקבינט שנגמרה אמש בפיצוץ בין השרים לרמטכ"ל, סמוטריץ' מבקש להסביר מה קרה בחדר הסגור, ואת דעותיו בנושא ועדת החקירה והאנשים המרכיבים אותה

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/01/24 08:53 כד בטבת התשפד

סמוטריץ' משיב לטענות: "מותר ואפילו רצוי לשאול את הצבא שאלות"
סמוטריץ' לוחץ על נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר הציטוטים שהודלפו הבוקר (ו') מישיבת הקבינט הסוערת שנערכה הלילה, בה על פי הפרסומים סמוטריץ' ושרים נוספים תקפו את הרמטכ"ל, סמוטריץ' מבקש להבהיר את עמדתו בנוגע לנושא ומסביר מה קרה בחדר הישיבות.

סמוטריץ' טען: "הדיון אתמול לא 'פוצץ'"

"הדלפות מגמתיות מהקבינט זה דבר נורא" פתח סמוטריץ' בזעם, והמשיך להסביר: "הדיון אתמול לא 'פוצץ'. ראש הממשלה מראש הגדיר שהוא יסתיים בחצות. אכן, בחמש הדקות האחרונות התקיים דיון סוער בסוגיית צוות התחקירים, אבל הטונים הגבוהים היו בין השרים ולא מול הרמטכ"ל" טען השר.

https://twitter.com/bezalelsm

על חברי ועדת החקירה: "אפשר היה למצוא אנשים מתאימים יותר ופוליטיים פחות"

הוא המשיך והסביר: "הדיון היה סביב שלושה נושאים: האם נכון לעסוק בתחקירים עכשיו תוך כדי המלחמה, האם התחקירים הם משהו צבאי פנימי או שנכון שתהיה מעורבות דרג מדיני, הרכב הצוות כשמופז הוא דמות פוליטית מובהקת וזאבי-פרקש הוביל קריאה לסרבנות בחודשים שלפני המלחמה".

סמוטריץ' ביקש להבהיר את עמדתו בנוגע לנושאים הללו ואמר: "תחקירים אופרטיביים שנועדו להפקת לקחים רלוונטית להמשך המלחמה נדרש לעשות תוך כדי, כל היתר אחרי המלחמה. למיטב הבנתי זו גם עמדת הרמטכ"ל. כל עוד מדובר בתחקירים מבצעיים טקטיים של איפה היה המודיעין ואיפה עמד כל כוח וכו' זה בהחלט עניין פנימי של הצבא. אם זה מעבר, קרי: איך הגענו לזה ומה לא נכון בתפיסת הביטחון שלנו בעשורים האחרונים ומה צריך לשנות אסטרטגית זה משהו שחייב להיות מובל על ידי המדרג המדיני. לגבי ההרכב: אפשר היה למצוא אנשים מתאימים יותר ופוליטיים פחות, בעיקר כדי לשמור על הניטרליות של צה"ל ועל האמון בו".

"מותר ואפילו רצוי לשאול את הצבא שאלות וגם לבקר אותו"

לבסוף הוא הסביר כי לדעתו מותר וצריך להעביר ביקורת על הרמטכ"ל: "שאלות וביקורת של דרג מדיני למפקדי צה"ל הם לא 'השתלחות' ולא סותרים גיבוי מלא. מותר ואפילו רצוי לשאול את הצבא שאלות וגם לבקר אותו. הניסיונות למנוע את זה הם לא דמוקרטים ובעיקר מסוכנים מאוד. זה הלקח הראשון מהתחקיר הראשון של ה 7 לאוקטובר" טען.