מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ראש המוסד סופד לקודמו בתפקיד: "מסלול חייו היה מסלול שירות מפואר"

ראה את רצח הספורטאים במינכן והתריע מבעוד מועד על מלחמת יום-כיפור: אמש הלך לעולמו ראש המוסד לשעבר, צבי זמיר בגיל 98 | ראש המוסד, דוד ברנע: "המוסד מחויב לבוא חשבון עם הרוצחים שפשטו על עוטף עזה"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 03/01/24 15:04 כב בטבת התשפד

ראש המוסד סופד לקודמו בתפקיד: "מסלול חייו היה מסלול שירות מפואר"
ראש המוסד דדי ברנע, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ראש המוסד לשעבר צבי זמיר ז"ל הלך לעולמו אמש (ג') היום הוא הובא למנוחות. מי שספד לא הוא ראש המוסד דוד ברנע: "אנו נפרדים היום בצער רב ובהערכה עמוקה מצבי זמיר, צביקה, שהיה ראש המוסד הרביעי".

ברנע המשיך ואמר: "זמיר היה ישראלי שורשי בכל רמ"ח אבריו. מסלול חייו היה מסלול שירות מפואר, המאפיין את הדור שהקים את המדינה. הרצח במינכן היה אירוע מכונן עבורו, עבור עם ישראל. המוסד החליט להוריד את הכפפות ולעבור להתקפה. בגיבוי ראש הממשלה גולדה מאיר החל המוסד לפעול באגרסיביות נגד המחבלים. רוצח אחר רוצח חוסלו על ידי לוחמי המוסד. לא היה מקום בו הסתתרו אליו ידו של המוסד לא הגיעה. נערכו גם מבצעים משותפים עם צה"ל, והידוע בהם הוא מבצע 'אביב נעורים', שנערך בלב ביירות".

"המוסד, בהנהגתו של זמיר, ניהל את המלחמה בטרור בעוצמה ובנחישות, בסמטאות ארצות ערב וברחובות אירופה"

"למלחמה הזו בטרור היו גם מחירים כבדים. קצין איסוף של המוסד, צדוק אופיר, נורה בבריסל על ידי מחבל, ונפצע קשה. קצ"א אחר, ברוך כהן, נרצח על ידי מחבל במדריד. במבצע בליל-האמר פגעה חוליית קיסריה באדם הלא נכון ואנשיה נעצרו. חלקם ישבו בכלא תקופות ארוכות. אבל אלה הם מחיריה של מלחמה חשאית, והמוסד, בהנהגתו של זמיר, ניהל אותה בעוצמה ובנחישות, בסמטאות ארצות ערב וברחובות אירופה". ‏

צבי זמיר, ראש המוסד במלחמת יום כיפור

צבי זמיר, ראש המוסד במלחמת יום כיפור, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

"תדע כל אם ערבייה, שאם בנה השתתף, במישרין או בעקיפין, בטבח של ה- 7 באוקטובר, דמו בראשו"

ברנע התייחס למצב הקשה בו אנו נמצאים כיום: "היום אנו נמצאים בעיצומה של מלחמה. והמוסד, היום כמו לפני חמישים שנה, מחויב לבוא חשבון עם הרוצחים שפשטו על עוטף עזה בשבעה באוקטובר, עם המתכננים ועם שולחיהם. זה ייקח זמן, כפי שלקח אחרי הטבח במינכן, אבל ידינו תשיג אותם בכל מקום בו יהיו. תדע כל אם ערבייה, שאם בנה השתתף, במישרין או בעקיפין, בטבח של ה- 7 באוקטובר, דמו בראשו".

"מעל הקבר שלך צביקה אני מבטיח לך לחנך את הדורות הבאים של לוחמי ועובדי המוסד ברוח המורשת שלך, רוח הלחימה העיקשת, עמידה על דעות גם כשאינן פופולריות ורוח האחריות למוסד ולעובדיו. ‏אנו מרכינים, צביקה, את ראשנו לזכרך. אשרי הארגון שזה היה מפקדו".‏