ביידן ביקש מנתניהו למסור כספים לרשות הפלשתינית - כך הגיב סמוטריץ'

עקב קיזוז הכספים שמיועדים לרשות הפלשתינית, ביידן ניהל שיחה קשה עם נתניהו וביקש לפתור את עניין הכספים ולא להיכנע לקיצונים מהקואליציה. סמוטריץ' טען בתגובה: "לא יעבור שקל. זו לא עמדה קיצונית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/12/23 11:00 יז בטבת התשפד

ביידן ביקש מנתניהו למסור כספים לרשות הפלשתינית - כך הגיב סמוטריץ'
הנשיא ביידן, צילום: Ron Adar / Shutterstock.com

לפני כחודשיים הוחלט בקבינט המדיני בטחוני לקזז את כספי המיסים שאמורים לעבור לרשות הפלשתינית שמיועדים לעזה. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן זעם על ההחלטה ובשיחה שניהל עם ראש הממשלה נתניהו דרש לפתור את הסוגייה במהירות, כך דיווח אמש (ה') ברק רביד.

ביידן קרא לסמוטריץ' קיצוני, סמוטריץ' הגיב "לא עמדה קיצונית אלא מחויבת המציאות"

בשיחה הקשה שניהלו ביידן ונתניהו לפני כשבוע, נשיא ארצות הברית התייחס להתנגדות של סמוטריץ' להעברת הכספים לרשות ואמר לראש הממשלה שעליו להתמודד עם הקיצונים בקואליציה שלו שמתנגדים להעברת כספי המיסים באותה מידה שהוא מתמודד עם לחץ פוליטי בעניין הלחימה בעזה מצד חברי הקונגרס.

בתגובה מסר סמוטריץ': "יש לנו הרבה כבוד לארה"ב בעלת בריתנו הטובה בעולם ולנשיא ביידן שהוא חבר אמת של ישראל אבל לעולם לא נפקיר את גורלנו בידי זרים וכל עוד אני שר האוצר לא יעבור שקל אחד למחבלים הנאצים בעזה". הוא התייחס לכינוי שהעניק לו ביידן וטען כי "זו לא עמדה קיצונית. זו עמדה חפיצת חיים ומחויבת המציאות".

קיצוץ הכספים, והפתרון הנורווגי

נזכיר כי לפני כחודשיים הקבינט המדיני ביטחוני החליט לקזז מכספי הרשות הפלשתינית את כל הכספים שמיועדים לרצועת עזה, בנוסף לקיזוז המתבצע על פי חוק של כספים המשולמים למחבלים ולמשפחותיהם. אחד מהפתרונות שהציעה ארצות הברית בתגובה היה שהרשות תקבל 70 מיליון שקלים ממדינת נורווגיה כדי לכסות על הכספים שקוזזו מתקציבה.