מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

50 מטר מתחת לאדמה ובאורך של מעל 4 ק"מ: נחשפה המנהרה הגדולה ביותר בעזה

תיעוד נדיר שחושף צה"ל מראה את מוחמד סינוואר נוסע בתוך המנהרה | בתום עבודה של שבועות: צה"ל חושף היום מנהרה עצומה של החמאס, שממוקמת רק 400 מטר ממעבר 'ארז'. מנהל הפרוייקט: אחיו של יחיא סינוואר | הותר לפרסום: בוריס דונבצקי ז"ל נפל בקרבות ברצועת עזה

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/12/23 17:21 ה בטבת התשפד | עודכן בתאריך 17/12/23 20:08

50 מטר מתחת לאדמה ובאורך של מעל  4 ק"מ: נחשפה המנהרה הגדולה ביותר בעזה
חחיל בפתח המנהרה, צילום: דובר צה"ל

הותר לפרסום: סמ"ר בוריס דונבצקי, בן 21, מקרית ביאליק, לוחם שיריון בגדוד 46, עוצבת 'עקבות הברזל' (401). נפל היום (א') בקרב בצפון רצועת עזה. בנוסף, בקרב בו נפל סמ"ר בוריס דונבצקי ז"ל, נפצע באורח קשה לוחם במילואים בגדוד 46, עוצבת 'עקבות הברזל' (401).

צה"ל חשף מנהרה עצומה של החמאס

קן הטרור: לוחמי יחידת יהל"ם, כוחות חי"ר, יחידות מיוחדות וכוחות ההנדסה של אוגדת עזה, פעלו בשבועות האחרונים במסגרת מבצע אותו הובילה החטיבה הצפונית באוגדת עזה, תוך שימוש באמצעים מודיעיניים וטכנולוגיים מתקדמים, לחשיפתו, סריקתו וזיכויו של תוואי מנהור אסטרטגי של ארגון הטרור חמאס אשר לא חצה לשטח ישראל.

התמרון הקרקעי, באמצעות מבצעים מודיעיניים בשטח, סיפק מידע רב אודות פרוייקט מנהרות הטרור של חמאס, וסייע להעמיק את הידע והמיפוי אודותיו. מתחילת המלחמה וכן בימים אלו צה"ל פועל לאיתור והשמדת עשרות תוואי מנהור התקפיים, כחלק מהפירוק השיטתי של תשתיות חמאס.

חיילי צה"ל במנהרה

חיילי צה"ל במנהרה צילום: דובר צה"ל

גלנט במנהרה

גלנט במנהרה צילום: דובר צה"ל

אחד מפירי המנהרה- רק 400 מטר ממעבר 'ארז'

צה"ל ביצע פעולות חקר במנהרה וחשף עד כה מעל 4 ק"מ של תוואי המנהרה, המגיע לעומק מירבי של כ-50 מטרים. הפיר הקרוב ביותר של המנהרה ממוקם במרחק של כ-400 מטרים ממעבר ׳ארז׳ אשר שימש למעבר פועלים, סוחרים, וחולים לקבלת טיפול רפואי בישראל בשנים האחרונות.

המנהרה בשטח

המנהרה בשטח צילום: דובר צה"ל

לתוואי מספר סנפים ופיצולים אשר מהווים רשת מנהרות רחבה ומסועפת. בתוואי תשתיות ביוב, חשמל, קשר וטלפוניה, כמו גם דלתות הדף אשר נועדו למנוע את כניסת כוחות צה"ל. המנהרה מאפשרת תנועת כלי רכב בתוכה ונמצאו בה אמצעי לחימה רבים של ארגון הטרור חמאס.

מליוני דולרים, עשרות מחבלים ומכונות חפירה מיוחדות

פרוייקט בניית המנהרה כלל צוות של עשרות מחבלים שהגיעו במיוחד לשם בנייתה מחאן יונס לצפון הרצועה. בבניית המנהרה נעשה שימוש בחומרים שלא נראו עד כה במנהרות טקטיות של ארגון הטרור חמאס, כמו גם שימוש במכונות חפירה מיוחדות שהוברחו לרצועה. על פי הערכות, חמאס השקיע במתווה התת קרקע ברחבי הרצועה מיליוני דולרים. מהמנהרה יצאו פעולות התקפיות לעבר כוחותינו במהלך הלחימה בשטח רצועת עזה. לפני מספר ימים אף זוהו מחבלים במנהרה, אשר חוסלו על ידי כוחות צה"לֹ.

לתוואי המנהרה מספר סנפים ופיצולים אשר מהווים רשת מנהרות רחבה ומסועפת. בתוואי תשתיות ביוב, חשמל, קשר וטלפוניה, כמו גם דלתות הדף אשר נועדו למנוע את כניסת כוחות צה"ל. המנהרה מאפשרת תנועת כלי רכב בתוכה ונמצאו בה אמצעי לחימה רבים של ארגון הטרור חמאס.

המנהרה

המנהרה צילום: דובר צה"ל

מנהל פרויקט המנהרה: אחיו של יחיא סינוואר

הכל נשאר במשפחה: את פרויקט בניית המנהרה, שהושקעו בו מיליוני דולרים, הוביל וניהל מוחמד סינוואר, אחיו של יחיא סינוואר. מי שנחשב כפרויקטור של טבח השבעה באוקטובר ושל החמאס בעזה. מחמד בעצמו הוא בכיר בחמאס ומי שעמד מאחורי חטיפת גלעד שליט שהובילה לשחרורו של אחיו. תיעוד שמשחרר צה"ל מראה את מוחמד סינוואר נוסע בתוך המנהרה.