ד"ש מאנטיוכוס: הארכיאולוגים עם תגלית מרעישה על סיפור חנוכה

בדיוק לפני חנוכה, מצאו חברות של חוקרים במסגרת חפירות ארכיאולוגיות רעפים מתקופת סיפור חנוכה: "ממצא מרגש, אחרי כ-2,200 שנה אנחנו נפגשים 'פנים אל פנים' עם השלטון היווני ועם אנטיוכוס הרביעי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/12/23 10:20 כג בכסלו התשפד

ד"ש מאנטיוכוס: הארכיאולוגים עם תגלית מרעישה על סיפור חנוכה
החפירות חניון גבעתי, צילום: קובי הראתי, עיר דוד

חפירות ארכיאולוגיות סביב חומות ירושלים גילו את רעפי הקרמיקה הקדומים ביותר בארץ ישראל, החוקרים מסבירים מדוע זוהי תגלית כה חשובה: "ממצא שמחבר אותנו באופן מוחשי לסיפור חנוכה". עד היום, מעט מאד עדויות פיסיות לנוכחות של היוונים התגלו בירושלים. התגלית תוצג לציבור בכנס "בימים ההם – בזמן הזה" של רשות העתיקות, שיתקיים בחנוכה בירושלים.

מדובר ב-16 שברי רעפים מהתקופה ההלניסטית, שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות. רעפי הקרמיקה הומצאו ביוון כבר במאה ה-7 לפני הספירה. עמידותם וחסינותם למים ולאש קנו להם מוניטין חיובי, והבטיחו את התפשטותם המהירה לאזורים שכנים. למרות זאת, 500 שנה חלפו מאז המצאתם ועד שהגיעו הרעפים לארץ ישראל.

למעשה, מי שהביא אותם לארץ היה לא אחר מאשר אנטיוכוס הרביעי "אפיפנס" – המוכר לכולנו מסיפור חנוכה, "נציגיו של המלך הסלאוקי אנטיוכוס הרביעי, שמלך על אזורים נרחבים מסוריה ועד אזור פרס, הביאו איתם ממרכז השלטון שבסוריה את הידע והמסורת הדרושים לבניית גגות רעפים", אומרים החוקרים.

שברי הרעפים שנמצאו

שברי הרעפים שנמצאו צילום: אליהו ינאי, עיר דוד

על פי המסופר בספרי המכבים, בשנת 168 לפסה"נ ערך אנטיוכוס מסע צבאי לירושלים, שהוביל לפרוץ מרד המכבים המפורסם. על-מנת לבסס את שלטונו בעיר הקים אנטיוכוס מצודה רבת עוצמה, שכונתה "החקרא". חיילי המצודה הוסיפו לשלוט בעיר גם לאחר טיהור המקדש, ולפי התיאורים בספרי המקבים ובכתביו של יוסף בן-מתתיהו, המצודה מיררה את חיי התושבים בעיר ובמקדש. למרות התיאורים הרבים של המצודה במקורות, מיקומה המדויק בתוך העיר נותר כחידה שעדיין נתונה לוויכוח במחקר.

לדברי ד"ר פיליפ ווקסבוביץ מרשות העתיקות: "עד היום הכרנו מעט מאד עדויות פיסיות לנוכחות של היוונים (הסלאוקים) בירושלים. הרעפים החדשים שגילינו בעיר דוד, מחברים אותנו באופן מוחשי לסיפור חנוכה ולנוכחות היוונית במרחב. זה מאוד מרגש, מכיוון שאחרי כ-2,200 שנה מאז התרחשות אירועי חנוכה בירושלים, אנחנו נפגשים 'פנים אל פנים' עם השלטון היווני ועם אנטיוכוס הרביעי".