בגיל 100: הנרי קיסינג'ר, שר החוץ היהודי הראשון של ארה"ב הלך לעולמו

מזכיר המדינה האמריקני שנחשב לאחר המדינאים הבולטים ביותר במאה העשרים נפטר בגיל מאה. קיסינג'ר זכה בפרס נובל לשלום על חלקו בסיום מלחמת וויטנאם והוא השפיע רבות על מדיניות החוץ של ארה"ב

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/23 09:12 יז בכסלו התשפד

בגיל 100: הנרי קיסינג'ר, שר החוץ היהודי הראשון של ארה"ב הלך לעולמו
הנרי קיסינג'ר, צילום: Truba7113 / Shutterstock.com

מגדולי המדינאים של המאה העשרים: הנרי קיסינג'ר, מזכיר המדינה היהודי הראשון של ארה"ב ומי שעיצב את מדיניות החוץ האמריקנית בשנות השבעים הלך לעולמו הלילה (ד') בגיל מאה. קיסינג'ר, היה הראשון שכיהן במקביל כיועץ לביטחון לאומי ומזכיר המדינה של ארצות הברית. על חלקו בהסכם הפסקת האש בין ארה"ב לוויטנאם זכה בפרס נובל בשנת 1973 ושנה קודם לכן הוכתר כאיש השנה של מגזין "טיים".

"מי שכנער יהודי נמלט מהנאצים הפך לענק שעיצב את המדינאות העולמית"

נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג, ספד לקיסינג'ר: "מי שכנער יהודי נמלט מהנאצים הפך לענק שעיצב במו ידיו ומוחו החריף את המדינאות העולמית". הרצוג הוסיף: "משפחת העמים כולה מתברכת עד היום מפירותיהם של התהליכים הרי הגורל שהוביל, ובהם הנחת היסודות להסכם השלום של ישראל עם מצרים. בשיחתנו האחרונה, בה בירכתי אותו ליום הולדתו, הוא אמר לי: 'זכור, תמיד אהבתי את ישראל ותמכתי בה, ותמיד אוהב'".

הוביל להפשרת היחסים בין הגוש המזרחי למערבי

במסגרת תפקידיו בתקופת הנשיאים ריצ'רד ניקסון וג'רלד פורד בין השנים 1969–1977, קיסינג'ר הוביל את הפשרת היחסים בין הגוש המערבי לגוש המזרחי. כחלק מתהליך זה פעל למיסוד היחסים הדיפלומטים עם סין ולחתימה על הסכם פריז במטרה להביא לסיומה של מלחמת וויטנאם. קיסינג'ר מת בביתו בקונטיקט וטרם ברורה סיבת מותו. הוא יובא למנוחות בטקס פרטי שייערך עם משפחתו, ולאחר מכן ייערך טקס ציבורי לזכרו בעיר ניו יורק.