ההפתעה שחיכתה ללוחמים על הגדר: הטורף היבשתי הגדול בישראל

לוחמי המילואים זיהו גורת צבוע פצועה במהלך סיור שגרתי על הגדר. הלוחמים עטפו את הצבועה באפוד קרמי והיא פונתה לבית החולים לחיות בר של הספארי שם היא מאושפזת עד להחלמה

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/11/23 20:04 טז בכסלו התשפד

ההפתעה שחיכתה ללוחמים על הגדר: הטורף היבשתי הגדול בישראל
לוחמים, צילום: דובר צה"ל

חיילים מגדוד המילואים 9213 גילו להפתעתם במהלך סיור שגרתי על הגדר, גורת צבוע מפוספס כשהיא מוטלת פצועה בצד הכביש. הלוחמים אספו את הגורה באמצעות אפוד קרמי ושמרו לה עליה בש"ג הצבאי עד לפינויה באופן מסודר לבית החולים לחיות בר של הספארי, שם עברה ניתוח לתיקון שבר ברגלה הקדמית.

הלוחמים והצבועה

הלוחמים והצבועה צילום: דוברות הספארי וחיילי גדוד 9213

הצבועה עברה ניתוח של 4 שעות ואושפזה עד להחלמה

בצילומים שנערכו בבית החולים אובחן שבר ברגל הקדמית ימנית ושברים נוספים בעצמות האגן של הצבועה. הגורה עברה ניתוח של כ-4 שעות שבסיומו גובסה עם גבס חזק במיוחד ולאחר בדיקות מקיפות אושפזה בחדר שקט, מחומם ומבודד כדי למנוע ממנה סטרס מיותר. אם וכאשר תחלים לגמרי צפוי לה תהליך ארוך ולא פשוט בכלל של איקלום מפאת גילה הצעיר, בו היא עדיין צריכה להיות עם אמה ולרכוש את הכלים המתאימים כדי שתוכל לשרוד בטבע.

הלוחמים והצבועה הפצועה

הלוחמים והצבועה הפצועה צילום: דוברות הספארי וחיילי גדוד 9213

"החלטנו להמשיך ולעקוב אחרי מצב האגן שלה ולא לנתחו"

לדבריו של ד"ר מתן אור אורתופד וטרינרי מומחה: "בזמן הניתוח ראינו כי השבר היה סמוך לעצבים מרכזיים והייתה פגיעה משמעותית ברקמה הרכה בסביבת השבר. השבר יוצב ותוקן עם שתלים שונים כדי לעמוד בעומסים המצופים מחיה עוצמתית כזאת. במקביל בדקנו שוב את האגן שהרגיש יציב, ללא תזוזה של השברים או הצרות. החלטנו להמשיך ולעקוב אחרי מצב האגן שלה ולא לנתחו בשלב זה".

הצבועה הפצועה

הצבועה הפצועה צילום: דוברות הספארי וחיילי גדוד 9213

הטורף היבשתי הגדול בישראל

צבוע מפוספס הוא הטורף היבשתי הגדול בישראל. הם סוליטריים (יחידאים) כך שבטבע ניתן לצפות בהם לבד או אם וגור שמשחרים יחד למזון. לעיתים נדירות ניתן לראות קבוצת אמהות שחוברות זו לזו בתקופות מסוימות או כדי לעזור אחת לשניה. על פי ה איגוד שמירת הטבע העולמי, מספר הצבועים המפוספסים בעולם הוא כ- 10,000 וגודל האוכלוסייה הכוללת נמצא במגמת ירידה. במזרח התיכון הצבוע המפוספס נמצא בדרגת סיכון חמורה יותר.