מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הרב שמואל אליהו נגד עסקת החטופים: "איסור תורה"

המחבלים שישוחררו ויחזרו לעסוק בטרור והעידוד של הנוער העזתי להמשיך לרצוח יהודים: הרב שמואל אליהו מסביר במכתב מפורט מדוע העסקה המוצעת לשחרור חלק מהחטופים היא מסוכנת לעם ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/11/23 16:21 ט בכסלו התשפד

הרב שמואל אליהו נגד עסקת החטופים: "איסור תורה"
הרב שמואל אליהו, צילום: David Cohen/Flash90

הסערה סביב עסקת שחרור החטופים מסרבת לדעוך, היום (ד') הוציא הרב שמואל אליהו תושבה במסגרת "הלכה יומית" לשאלה "מהי דעת ההלכה על עסקה שבה אתה משחרר מחבלים?", הרב ענה את דעתו המפורטת, והסביר מדוע העסקה מנוגדת לחלוטין לדעת התורה

" אנחנו לא משלמים כסף בתמורה לשבויים, אלא משלמים במחבלים"

ההלכה אומרת במפורש: "אין משחררים את השבויים יתר על כדי דמיהם", כדי שלא תדרבן את החוטפים לחטוף שוב אנשים מעם ישראל. מפאת הלכה זו, התנגד המהר"ם מרוטנבורג שישחררו אותו בעבור הון עתק, שדרשו השובים שלו. המהר"ם לא שוחרר כל ימי חייו, וגם שנים אחרי פטירתו, כי הם שמרו על ההלכה והבינו כי אם תשחרר אותו במחיר גבוה, אתה מעודד את החוטפים להמשיך ולחטוף יהודים.

במקרה שלנו האיסור הוא הרבה יותר חמור, אנחנו לא משלמים כסף בתמורה לשבויים, אלא משלמים במחבלים שרצחו או שניסו לרצוח יהודים. הניסיון מלמד בצורה ודאית שמחבלים ששוחררו יחזרו ברובם הגדול לעסוק בטרור. כך יחיא סינוואר, שאירגן את הטבח הגדול של שמחת תורה, הוא וחלק ניכר ממפקדיו וחייליו היו משוחררי עסקת גלעד שליט.

"מחבלים שמשתחררים מעודדים את הנוער של עזה, יו"ש וערביי ישראל להמשיך ולעסוק בטרור"

הבעיה היותר גדולה, שמחבלים שמשתחררים מעודדים את הנוער של עזה, יו"ש וערביי ישראל להמשיך ולעסוק בטרור, גם אם המשוחררים עצמם לא חוזרים בחלקם לעסוק בטרור. הצעירים בעזה ובשומרון רואים שכל מי שרצח יהודי, מקבל משכורת עתק וגם בסופו של דבר משוחרר, אז הם מתגייסים לרצוח יהודים בעתיד.

קראתי פסקי הלכה שהתירו שחרור מחבלים בעסקת ג'יבריל, ושיבחו את עסקת שחרורו של גלעד שליט. הסברה שלהם היא, שמה שחשוב זו הסכנה של השבוי שנמצאת מול עיננו, ולא החשש העתידי שמא בעתיד ימותו אנשים אחרים על ידי המחבלים המשוחררים. כך הם התירו גם את שחרור המחבלים גם היום, בלי לקחת בחשבון את הסיכון העתידי.

"יש איסור התורה לשחרר רוצח ולא משנה מה התמורה שתקבל בעדו"

הסברה הזו מנוגדת לאיסור התורה לשחרר רוצח ולא משנה מה התמורה שתקבל בעדו. התורה אומרת כי בכך אתה מחניף את הארץ ומעודד רוצחים עתידיים. (במדבר לה ל-לג) הסברה הזו, היא נגד מה שכתוב בגמרא ונפסק בשו"ע שלא משחררים שבויים יתר על כדי דמיהם (שו"ע יו"ד רנב ד). בגלל שבשחרור הזה אתה מעודד את החוטפים לחטוף יהודים בעתיד.

הדרך הנכונה היא להילחם במחבלים כמו ששיחרר אברהם אבינו בקרב את השבויים מארבעת המלכים. כך שחררו עם ישראל את השבי בערד, כך שחרר דוד את השבויים בצקלג. וכך עשינו במבצע אנטבה ששבר את זרועם של הרשעים מסוף העולם ועד סופו. (עי' יבי"א י חו"מ ו).