מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ראש ישיבת הר עציון קורא לשנות את שם המלחמה: "בחירה אומללה"

הרב משה ליכטנשטיין פירסם מאמר בעלון ישיבתי, בו כתב כי לעמדתו יש להחליף את שם המלחמה "חרבות ברזל" בשם אחר. "גם כאשר החרב נצרכת להגנה עצמית, אין מתגאים בה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/11/23 21:14 ז בכסלו התשפד

ראש ישיבת הר עציון קורא לשנות את שם המלחמה: "בחירה אומללה"
הרב משה ליכטנשטיין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב משה ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון, פרסם מאמר בו יצא נגד השם שנבחר למלחמה - "חרבות ברזל". לדבריו, הצלחתו של הצבא מיוחסת לקב"ה ולא לחרב בה אוחזים הלוחמים. "בחירת השם חרבות ברזל למלחמה הבין ישראל לפלשתים בימינו היא אומללה ויש למחות נגדה בכל תוקף".

לדברי הרב, "החרב היא אומנותו של עשו הרשע ואילו יעקב מתהדר בפיו: 'הקול קול יעקב והידיים ידי עשו'. יסוד היסודות של אומתנו הוא שגם כאשר החרב נצרכת להגנה עצמית, אין מתגאים בה". הוא הזכיר את האיסור להניף ברזל על המזבח או להכניס כלי מלחמה למקדש "לא מפני שאין משתמשים בהם למלחמת מצווה אלא מפני שרואים בחרב רע הכרחי ולא ערך שיש להתהדר ולהתקשט כן".

"הכרח להפסיק את השימוש בכינוי 'חרבות ברזל'"

"השם 'חרבות ברזל' שייך לעולמו של עשו ואסור שישראל ישתמשו בו. ניתן להציע שמות משמות שונים למלחמה העכשווית בדומה לשמות שניתנו בעבר, כגון שמות הקשורים למקום או לזמן", הציע הרב ליכטנשטיין. "ניתן לחשוב על שמות המבטאים ערכים ושאיפות (מלחמת השחרור, שלום הגליל) או שמות המבטאים עניינים נוספים, אך הכרח להפסיק את השימוש בכינוי 'חרבות ברזל' ויש להחליפו במותג אחר".