בימים של אנטישמיות גואה: נבחר נשיא אוהד ישראל בדרום אמריקה

חאבייר מיליי מהימין הקיצוני, שנחשב לידיד ישראל, הביס את יריבו מהשמאל והפך לנשיא החדש של המדינה דרום אמריקה | חלק מהצעותיו: לבטל את המטבע המקומי, את הבנק וחצי ממשרדי ממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/11/23 08:56 ז בכסלו התשפד

בימים של אנטישמיות גואה: נבחר נשיא אוהד ישראל בדרום אמריקה
חאבייר מיליי הנשיא החדש של ארגנטינה, צילום: shutterstock

הלילה נבחר נשיא חדש לארגנטינה: חאבייר מיליי, פוליטיקאי ימני קיצוני זכה בבחירות עם 56% מהקולות והביס את יריבו, סרג'יו מסה מגוש השמאל-מרכז, שזכה ל-44% מהקולות.

מיליי ציין שארגנטינה בראשותו תהיה בת ברית מובילה של ישראל וכי יעביר את שגרירות ארגנטינה לירושלים. מנהיגים רבים בירכו את מיליי וביניהם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שכתב כי הוא גאה בו וכי הוא "ישיב את ארגנטינה לגדולתה". רבים מכנים אותו הנשיא החדש "טראמפ הארגנטינאי" בשל דעותיו וסגנונו.

יבטל את המטבע המקומי, את הבנק ומשרדי ממשלה

ארגנטינה היא מדינה במשבר כלכלי עמוק עם האינפלציה בין הגבוהות בעולם, ו-40% מתושביה נמצאים מתחת לקו העוני. בהבטחת הבחירות שלו מיליי, שנחשב כלכלן ליברטריאני, הציע לפתור את הבעיה בכך שיחליף את הפזו, המטבע המקומי, בדולר. בנוסף הוא הציע לסגור את הבנק המרכזי של ארגנטינה ומחצית ממשרדי הממשלה.

יתגייר בסוף הקדנציה?

הנשיא החדש גילה בעבר עניין ביהדות כשחשף בראיון כי הוא שוקל להתגייר ולהפוך ליהודי. הוא הסביר בראיון כי עדיין לא התגייר כיוון שהוא רוצה להפוך לנשיא, "אם אני נשיא ויש שבת, מה אני אעשה? האם אני מתנתק מהארץ מיום שישי עד צאת השבת?". לאחר הנשיאות, לדבריו, הוא יעשה את הצעד. הארגון המרכזי של הקהילה היהודית בארגנטינה התייחס לתוצאות הבחירות ואמר: "אנו מקווים שהכרעת הרוב, תהיה לטובת מדינת ארגנטינה ולטובת הקהילה היהודית, מהגדולות בעולם".