אחרי הגשם: בעל החיים הנדיר נצפה בישראל

סלמנדרות ראשונות העונה נצפו בשמורת הטבע תל דן על ידי פקחי רשות הטבע והגנים. בעל החיים המצוי בסכנת הכחדה פעיל בחורף בלילות גשומים

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/11/23 17:53 ו בכסלו התשפד

אחרי הגשם: בעל החיים הנדיר נצפה בישראל
סלמנדרה בתל דן, צילום: רמדאן עיסא ורביע אבו סאלחה רשות הטבע והגנים

הגשם הגיע ואיתו הסלמנדרה שהופיעה לראשונה היום בשמורת תל דן: פקחי רשות הטבע והגנים שמחו לראות היום לראשונה סלמנדרות שהגיחו לאחר הגשם הראשון בשמורת הטבע תל דן.

הסלמנדה פעילה בחורף בלילות גשומים ומשריצה ראשנים מהפריה של השנה הקודמת. לאחר שהנקבה משריצה במים, מתבצעת הפריה על ידי הזכר במעין ריקוד חיזור משותף. הראשן גדל ומתפתח במשך 1-3 חודשים בהתאם לתנאי הסביבה. הסלמנדרה מגיעה לבגרות בגיל 4-6 שנים ושומרת אמונים לבית הגידול בה נולדה.

כך מגנים על הסלמנדרות בישראל

האוכלוסיות של הסלמנדרה המצויה בישראל נמצאות בקצה גבול התפוצה הדרומי של המין בכרמל, אזור שמהווה את הסביבה החמה והיבשה ביותר ביחס לשאר האזורים בהם המין נפוץ. ברשות הטבע והגנים מובילים מספר פעולות למען שמירה על הסלמנדרות בפרט ומיני הדו חיים בכלל ביניהן: הגנה על בתי גידול מימיים ויזום חדשים, ייזום מעברי דו חיים באזורי כבישים רלוונטיים לצמצום דריסות, הקמת "סולמנדרות" (מתקן טבעי או מלאכותי) למניעת טביעת סלמנדרות בבורות מים וגיתות, שמירה על מסדרונות אקולוגיים, ניטור ומחקר וכן פעולות חינוך והסברה על חשיבות בתי הגידול המימיים ומיני הדו חיים.

סלמנדרה בתל דן

סלמנדרה בתל דן צילום: רמדאן עיסא ורביע אבו סאלחה רשות הטבע והגנים