מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הלכות כיתות כוננות מותר לנסוע כדי לשדר ביטחון לתושבים? איך להוציא שיחה בטלפון? - רב המשטרה עושה סדר

הנחיות הלכתיות לכיתות הכוננות: יש היתר הלכתי  לעשות את כל הנדרש מבחינה מבצעית על מנת להגן ולמנוע פעולות טרור.  מותר לסייר לצורך הרתעה, הגברת הביטחון ומניעת פשיעה עם אורות מהבהבים

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/11/23 17:08 ג בכסלו התשפד

מותר לנסוע כדי לשדר ביטחון לתושבים? איך להוציא שיחה בטלפון?  - רב המשטרה עושה סדר
כיתת כוננות, צילום: Michael Giladi/Flash90

פסיקות הלכתיות ייעודיות של רבני משטרת ישראל להתנהלות בשבת קודש לחברי כיתות הכוננות פורסמו היום (ה') לציבור. רב משטרת ישראל נצ"מ הרב רמי ברכיהו ורבני המשטרה התייחסו בימים האחרונים למספר גדול של שאלות הלכתיות הנוגעות להפעלת כיתות הכוננות בשבת.

הרבנים פסקו כי בעת הקפצת כיתת הכוננות באירוע חירום, יש לבצע את כל הפעולות הנדרשות ללא שינוי ועיכוב. מותר לשאת נשק בשבת, והוא נידון כ"כלי שמלאכתו להיתר". בנושא מכשירי הטלפון מותר לחברי כיתת הכוננות לשאת את מכשיר הפלאפון בשבת לצורך זמינות. כמו כן, מותר לענות ולהוציא שיחות לצורך מבצעי (מומלץ להגדיר בפלאפון את אנשי הקשר הרלוונטיים). ככל הניתן, יש להקיש על הפלאפון בשינוי מהדרך הרגילה כגון בגב האצבע.

כיתת כוננות

כיתת כוננות צילום: David Cohen/Flash90

מותר לסייר לצורך הרתעה, הגברת הביטחון ומניעת פשיעה

מותר לסייר לצורך הרתעה, הגברת הביטחון ומניעת פשיעה. דין זה כולל: נהיגה בניידת משטרה או רכב ביטחון. יש להקפיד על נסיעה עם אורות מהבהבים מלבד כאשר יש צורך מבצעי לנסוע ברכב הביטחון ללא אורות אלה ועוד.

רב המשטרה נצ"מ רמי ברכיהו אמר כי הוא הופתע מכמות השאלות הרבה שהועברה איליו ואל רבני המשטרה מרבני ישובים ומחברי כיתות הכוננות. כולם ביקשו הנחיות מדוייקות לפעילות המותרת על פי ההלכה מהגוף הביטחוני שאמון על ביטחון הפנים. ואכן תוך יומיים הצליחו הרבנים לתת מענה לכלל השאלות הרלוונטיות ולהפיצן לכיתות הכוננות. הרב ציין עוד כי הפסיקות הללו מקבלות הסכמה מגדולי ישראל.