מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ריאיון מאות בנות דתיות מבקשות מצה"ל: תנו לנו להתגייס

רופאות, עורכות דין וצעירות אחרי שירות לאומי: מעל 300 בנות דתיות שלא גוייסו בשל פטור מטעמי דת, מבקשות מצה"ל לקבל הזדמנות שנייה כדי להצטרף למאמץ המלחמתי. "נובע מתוך חזון להתגייס למאמץ הצבאי ולתרום למדינה"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 17/11/23 10:04 ד בכסלו התשפד

מאות בנות דתיות מבקשות מצה"ל: תנו לנו להתגייס
חיילות דתיות, ארכיון, צילום: Flash90

שילוב בנות דתיות בצה"ל היה מאז ומתמיד סוגיה מורכבת ושנויה במחלוקת. למרות שדווקא בשנים האחרונות אחוזי גיוס הדתיות עלו משמעותית, עינת אליאס מראשון לציון, גרפיקאית מבית דתי לאומי, גדלה בדור אחר - וחשבה שהיא כבר פספסה את הרכבת הצה"לית. אבל החלום הישן שנקבר בתקופת האולפנה, התעורר מחדש בשבועות האחרונים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל והרצון לקחת חלק. בשיחה עם "חדשות כיפה" סיפרה עינת כיצד היוזמה האישית שלה סחפה במהירות מאות בנות דתיות שהחליטו לעשות הכל כדי להצטרף למאמץ המלחמתי.

"הצבא הוא תשתית מאוד משמעותית במדינה שלנו - ולא היה לי חלק בזה"

ביקשתי מעינת לספר איך הכל התחיל: "אנחנו גדלנו בבתים דתיים לאומיים ולמדנו באולפנות, באופן כללי - התחושה הייתה שמאוד מנתבים לשירות לאומי וזה מאוד ברור. מי שלא מעוניינת ללכת היא קצת 'מורדת'", תיארה את המסלול שהרחיק אותה משירות צבאי.

עינת אליאס, היוזמת של הקבוצה

עינת אליאס, היוזמת של הקבוצה צילום: באדיבות המצולמת

"המשכתי לשירות לאומי כמו כולן, הרגשתי שתרמתי למדינה - אבל לאחר כמה שנים הרגשתי תחושה של פספוס. הצבא הוא תשתית מאוד משמעותית במדינה שלנו - ולא היה לי חלק בזה. זה הפך להיות חלום".

"אם הם מתגייסים אין שום סיבה שאנחנו לא נתגייס"

כאמור, החלום הרחוק הפכה לממשי כשהמלחמה פרצה, וחברתה הטובה יסכה התקשרה אל עינת וסיפרה על תכנית "גיוס של ב'" של בני הציבור החרדי. "אם הם מתגייסים אין שום סיבה שאנחנו לא נתגייס", החליטו החברות, ופנו לצה"ל בנושא. "לאחר השיחה עם מיטב, פרסמנו עוד פוסט באינסטגרם ובקבוצה של בר אילן. לא חשבנו שזה יתפוצץ בצורה הזו! מתחילות להגיע אלינו מלא הודעות, ואנחנו מבינות שזה יותר גדול ממה שחשבנו. ככל שפונות אלינו יותר מתעניינות, הצטרפו אלינו עוד שותפות כדי לעזור ולקדם אותנו".

איך אתן מקדמות את המיזם בפועל?

"בשבוע שעבר פתחנו קבוצת וואטסאפ ובה 480 בנות, מתוכן 370 מילאו את השאלון הראשוני. בתוך הבנות יש גם דתיות לאומיות וגם חרדיות - כי הגדרנו את זה כבנות עם פטור דתי". סיפרה, ואמרה כי בין המועמדות יש רופאות, פראמדיקיות, עורכות דין ונשות הייטק. "ברמת הביצוע - אנחנו יודעות להביא את כל הנתונים. אנחנו חוסכות מראש לצבא עבודה, כי אנחנו יודעות שהוא בזמן מלחמה ואנחנו צריכות לבוא כמה שיותר מוכנות".

קבוצת הוואטסאפ המונה מאות משתתפות

קבוצת הוואטסאפ המונה מאות משתתפות צילום: צילום מסך

כך ייראה השירות הצבאי של המתגייסות

התוכנית עליה הן עובדות היא "גיוס של ב'" בסיסי לזמן המלחמה: המגויסות יעברו טירונות קצרה ולאחריה ישולבו במילואים למשך המלחמה. "עבדנו בלהשיג קשרים, אנחנו כרגע בתקשורת עם מיטב וגורם בכיר בצה"ל. צריכים לחזור אלינו עם תשובה, אבל אנחנו לא מחכות לתשובה אלא ממשיכות בעשייה".

היא הבהירה שהמועמדות נכונות להתגייס לכל תפקיד שיידרש: "אמרו לנו למשל שצריכים בתחום הרפואה, אבל מבחינתנו גם בנות שאמרו לנו שיש להן תחום עיסוק מסויים יודעות שאם יגוייסו - הן יעשו מה שיאמרו להן".

הפגנה נגד שילוב נשים בתפקידים קרביים בצה"ל, ארכיון

הפגנה נגד שילוב נשים בתפקידים קרביים בצה"ל, ארכיון צילום: Hadas Parush/Flash90

"אני כן יודעת שהתשובה יכולה להיות שלילית, אבל אנחנו לא מוותרות"

לצד הרצון הטוב שלכן - יש גם את הצרכים של צה"ל בעת מלחמה. יש לו זמן עכשיו להתעסק בזה?

"ממש וידאנו את הצרכים של צה"ל מראש. גם החרדים וגם אנחנו זה לא מה שצה"ל חייב בצורה הכי דחופה, אבל אנחנו יודעות שיכול להיות שהוא צריך את זה לתפקידים ספציפיים, ואולי גם למטרה אחרת - סוציאלית למשל".

כשאני שואלת איך יגיבו במידה ובצה"ל ידחו את בקשתן, עונה עינת: "אנסה להפעיל עוד קשרים שלא הפעלנו עד עכשיו. אני כן יודעת שהתשובה יכולה להיות שלילית, אבל אנחנו לא מוותרות". לסיום חשוב לעינת להזכיר: "הכל נובע מתוך חזון להתגייס למאמץ הצבאי ולתרום למדינה ולהיות חלק מהמערכת הצבאית, חלק ממשהו גדול".

החרדים  בלשכת הגיוס - מתגייסים לצה"ל בגיוס של ב

החרדים בלשכת הגיוס - מתגייסים לצה"ל בגיוס של ב' צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"צה"ל מברך על היוזמה של כלל הפונים להיות חלק מהמאמץ המלחמתי"

בצה"ל, מסרו ל- "חדשות כיפה" כי הם מברכים על היוזמה: "עם תחילת המלחמה הגיעו פניות להצטרף למאמץ המלחמתי, כאשר בין הבקשות גם מהאוכלוסייה החרדית. הגיוס, שמיועד לאזרחים בגיל הפטור, הינו גיוס ל"שלב ב׳", הכולל טירונות בסיסית והצטרפות למערך משרתי המילואים. צה"ל מברך על היוזמה של כלל הפונים להיות חלק מהמאמץ המלחמתי ויפעל לשלבם".