בשורה לטסים לחו"ל: בקרוב לא תצטרכו לחכות בתור בנתב"ג

התכנית להרחבת שדה התעופה בחיפה והפיכתו לבין לאומי קרובה מתמיד. הוועדה הארצית לתכנון ובנייה קיבלה את דו"ח החוקרת והעבירה את התכנית לאישור הממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/11/23 12:01 ב בכסלו התשפד

בשורה לטסים לחו"ל: בקרוב לא תצטרכו לחכות בתור בנתב"ג
נמל התעופה חיפה, צילום: CC BY-SA 3.0,Oyoyoy, Wikipedia

הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות (ות"ל) החליטה לאשר את תת"ל 80 א' – תוכנית המסדירה ומרחיבה את השימוש בשדה התעופה בחיפה, לטיסות ליעדים בינלאומיים וארציים, לתעופה מסחרית וכללית. הוועדה אימצה את דוח החוקרת לתוכנית, והחליטה להעביר את התוכנית לאישור הממשלה, בכפוף לתיקונים קלים.

נמל חיפה הוקם על ידי הבריטים בשנת 1934 והיה לנמל התעופה הבינלאומי הראשון בארץ ישראל. הנמל שימש את הצבא הבריטי, ועם סיום המנדט נמסר השדה לידי עיריית חיפה. הנמל משמש כנמל תעופה בעיקר לטיסות אזרחיות ליעדים קרובים כמו אילת וקפריסין. כעת התכנית להרחבת השדה עברה להחלטת הממשלה, ולאחר אישורה שדה התעופה בחיפה ישודרג ויהפוך לבין לאומי ויכיל כעד מיליון נוסעים בשנה.

מגבלות הבנייה- וההחרגה המיוחדת

התכנית נתקלה בבעיה בתכנון השדה עקב מגבלות הבנייה לגובה. הרשויות המקומיות ויזמים פרטיים טענו כי המגבלות יכולות לטרפד חלק גדול מהפרויקטים להתחדשות עירונית, שכרוכים בבנייה משמעותית לגובה.חברת קריית ים הישוב החדש אף טענה כי תוכניות מסוימות אושרו עוד בנובמבר 2021, ומאפשרות בנייה לגובה החורג מהמגבלות.

בעקבות זאת המליצה החוקרת לצרף נספח רקע, שבו יסומנו תחומי ההחרגה, כך שאת התכניות התואמות את ההקלות שכבר אושרו בבנייה לגובה, ניתן יהיה לקדם ללא התהליך הארוך מול רת"א והוועדה למר"מ (מתחמי רעש מטוסים), גם אם הגובה המוצע בהן לא תואם את המגבלות המקוריות. ובכך, למעשה יהיה ניתן לממש גם את התוכניות, מבלי שיידרש אישור נוסף של הוועדה למר"מ, רת"א או כל גורם אחר בנוגע לגובה הבנייה המרבי.