הרב הראשי הכריע: "לא נכון לבטל"

הרב דוד לאו קבע כי יש להמשיך ולומר את בקשת הגשמים גם בימים אלו למרות החשש כי הגשם יקשה על הלוחמים בחזית. כזכור, הרב שמואל אליהו והרב רא"ם הכהן הציעו תוספת לתפילה: "שבשדה הקרב לא ירד גשם על כוחותינו"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 24/10/23 15:51 ט בחשון התשפד

הרב הראשי הכריע: "לא נכון לבטל"
חיילים מתאמנים בגולן במלחמת חרבות ברזל, צילום: Michael Giladi/Flash90

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, קבע כי יש להמשיך ולומר את בקשת הגשמים גם בזמן המלחמה, על אף החשש כי הגשם יקשה על החיילים בשטח ויפריע לפעילות המבצעית. תשובתו זו של הרב הגיעה בניגוד לפסיקותיהם של הרב רא"ם הכהן והרב שמואל אליהו בעניין.

בתשובה שכתב הרב הראשי מנמק הרב שני טעמים להמשיך ולומר את בקשת הגשמים גם בזמן הזה, ראשית כותב הרב הראשי "בשלב זה נראה כי הלחימה תארך זמן ממושך, ולא נראה נכון לבטל את בקשת הגשמים למשך תקופה ארוכה".

טעם נוסף כותב הרב הראשי, כי אנו מבקשים בתפילת בקשת הגשמים "ותן טל ומטר – לברכה", הרי שאנו מבקשים שהקב"ה יוריד לנו גשמים שיהיו לברכה, ולא שיגרמו חס ושלום לתקלה או הפרעה לחיילי ישראל בלחימה.

צילום: ללא

הרב רא"ם הכהן והרב שמואל אליהו הציעו לשנות את נוסח התפילה

פסיקה זו של הרב הראשי לישראל, התקבלה בניגוד לקביעה של הרב הרב רא"ם הכהן, רב היישוב וראש ישיבת עתניאל, שחיבר תוספת לברכת "ותן טל ומטר" המתאימה לזמן מלחמה ולחיילים הנמצאים בשטח ולא מעוניינים בירידת הגשם עליהם.

בעקבות שאלות שקיבל הרב על נושא הגשם במלחמה, חיבר הרב רא"ם הכהן נוסח חדש. "ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה, במרחבים בהם הגשם לברכה. ויהי רצון מלפניך שבשדה הקרב לא ירד גשם על כוחותינו הנלחמים את מלחמות ה', וירד בזעף על אויבנו. ויתקיימו בנו לברכה דברי הנביא עמוס: והמטרתי על עיר אחת ועל עיר אחת לא אמטיר חלקה אחת תמטר וחלקה אשר לא תמטיר עליה תיבש".

נוסח הרב לתפילה

נוסח הרב לתפילה צילום: ישיבת עתניאל

התוספת של הרב שמואל אליהו לתפילה

גם הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית קבע כי אין לדחות את בקשת הגשמים, אולם קבע כי צריך להתפלל על כך שה' ימטיר על הרוצחים אש וגפרית, ככתוב "וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ בְּדֶבֶר וּבְדָם וְגֶשֶׁם שׁוֹטֵף וְאַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ, אֵשׁ וְגָפְרִית אַמְטִיר עָלָיו וְעַל אֲגַפָּיו וְעַל עַמִּים רַבִּים אֲשֶׁר אִתּוֹ". (יחזקאל לח). "לכן כדאי של הציבור יוסיף אחרי 'ותן טל ומטר לברכה': 'אָנָּא ה' הַמְטֵר עַל אוֹיְבֵינוּ גֶּשֶׁם שׁוֹטֵף, אַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ, אֵשׁ וְגָפְרִית וְאַבֵּד אוֹתָם מִן הָעוֹלָם. אָנָּא ה' הַמְטֵר עַל חַיָּלֵינוּ גִּשְׁמֵי רָצוֹן בְּרָכָה וּנְדָבָה בְּמָקוֹם שֶׁמּוֹעִיל לָהֶם וְלֹא בַּמָּקוֹם שֶׁמַּפְרִיעַ. כָּאָמוּר. 'וְהִמְטַרְתִּי עַל עִיר אֶחָת וְעַל עִיר אַחַת לֹא אַמְטִיר''".