מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

מתן אברג'יל קפץ על רימון והציל את ששת חבריו: "ילד שלנו אמיץ וגיבור, הפכת למלאך"

אחרי שקיבלו הוריו את הבשורה המרה על מותו, נודע להם מחבריו כיצד נהרג: מתן קפץ על הרימון שהושלך לעברם והציל את חייהם של ששה מחבריו | אביו של מתן לחבריו: "אנחנו אוהבים אתכם כמו הילדים שלנו" |יוסי דגן: "קורא להעניק לו את עיטור הגבורה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/10/23 15:56 כח בתשרי התשפד

מתן אברג'יל קפץ על רימון והציל את ששת חבריו: "ילד שלנו אמיץ וגיבור, הפכת למלאך"
מתן אברג'יל, צילום: דובר צה"ל

גבורה שלא תאמן: מתן אברג'יל בן ה-19, תושב חרמש שבשומרון נהרג בלחימה בדרום. הוריו קיבלו את הבשורה המרה, אולם בצה"ל לא ידעו לספר להם כיצד נהרג. לאחר מספר שעות נודע להם מפוסט שפרסמו חבריו לצוות בגדוד 13 של גולני, ירדן דניאל ואמרי, כי בזמן הלחימה על קיבוץ ניר עם, כשהוא ו-6 מחבריו הותקפו על ידי יותר מ-50 מחבלים והם נמצאים בתוך הנגמ"ש, לאחר לחימה בלתי פוסקת בנסיון להגן על הקיבוץ, אחד המחבלים זרק רימון לתוך הנגמ"ש ומתן קפץ על הרימון.

מתן אברג

מתן אברג'יל | צילום: דובר צה"ל

אמו של מתן: "הלב מפורק לרסיסים"

מתן הצמיד את הרימון לחזה שלו והתפוצץ. מילותיו האחרונות היו: "ניסיתי לעשות הכל כדי להגן על עם ישראל" וכך הצליח להציל את ששת חבריו לצוות ממוות וודאי. מתן הובא לקבורה ביום חמישי.

אמו ספדה לו: "מתן אהוב שלי, אני מסרבת להאמין שאתה כבר לא איתנו. הלב מפורק לרסיסים. היית ילד מדהים עם הומור משובח, ששאף להגיע הכי רחוק שאפשר. תמיד מתייצב לכל משימה ראשון, זה גם מה שעשית שהמחבלים המרצחים הפתיעו אתכם. לקחת פיקוד ונלחמת עד הסוף המר. ילד שלנו אמיץ וגיבור, הפכת למלאך ותשמור עלינו מלמעלה". אריק אביו של מתן אמר ללוחמים שהיו איתו בנגמ"ש: "אנחנו אוהבים אתכם כמו הילדים שלנו".

חבריו של מתן: "אתה גיבור אמיתי, אתה נשמה אמיתית"

חברו אימרי מירר בבכי לצד חבריו לצוות שניצלו איתו ואמר על קברו: "בשמנו ובשם כל החברים אנחנו מודים לך מאוד, הצלת את כולנו ושמרת עלינו בגופך. אתה גיבור אמיתי, אתה נשמה אמיתית. לנצח אזכיר אותך ואספר את הסיפור שלך, בכל מקום שאגיע אליו".

חברו הטוב כתב עליו בפוסט: "אתה גיבור ישראל ואני נשבע שאנציח אותך ואספר לכל אחד מי אתה ואיזה בנאדם הייתה. ברגעים האחרונים שלך תפסת פיקוד על כולנו כי כזה היית. כשזרקו את הרימון, מבלי לחשוב, קפצת עליו והצלת לכולנו את החיים. מבטיח שכל העולם יידע את הגבורה שלך ואיזה בן אדם מדהים היית: צנוע, פשוט וטהור, פשוט מלאך".

מספידים את מתן

מספידים את מתן צילום: מועצה אזורית שומרון

דניאל ורך שהיה עם מתן בנגמ"ש סיפר: "היינו בקיבוץ ניר עם נתקלנו במחבלים אני הייתי עם מתן בנמר, היינו מוקפים. לא היה לנו איך לצאת. אחד המחבלים זרק רימון לתוך הנמר. מתן ראה את הרימון. קפץ עליו. ניסיתי למנוע ממנו אבל היה מאוחר מדי. היינו 7 יחד איתו. 6 ניצלו. אחרי דקה אני פותח עיניים הוא עלי והוא אומר לי: "ניסיתי לעשות הכל כדי להגן על עם ישראל" דניאל מוסיף: "לא קל לאבד חבר ממש טוב. אני חובש ניסיתי להציל אותו ראיתי שאין דופק ואמרתי הוא לא איתנו. על מצב הגדוד שנותר היום אומר דניאל: "כולם נשארו חזקים. אנחנו רוצים להלחם למען ההרוגים. הגדוד שלי עדיין בשדרות, אני פצוע".

יובל מצרי בן 19 חברו הטוב סיפר: "מתן היה איתי מהטירונות ביחד, אדם שתמיד נתן תמיד רצה לעשות למען אחרים, לא הופתעתי שהוא עשה את זה. זה פשוט הוא. הייתי מתחלק איתו בהכל, היינו רבים בינינו מי יקבל את הביס האחרון, כל אחד רוצה לוותר לשני. הוא אף פעם לא התלונן תמיד עם חיוך על פנים".

יוסי דגן: "קורא להעניק לו את עיטור הגבורה"

מתן אברג'יל בן 19, הוא הנרצח הרביעי במועצה אזורית שומרון. מתן הוא הקטן מבין 4 ילדים. 2 אחיו גוייסו בשבת בצו 8. הוא שירת בגולני, בן למשפחה וותיקה בישוב חרמש שבשומרון, בן דודו אברהם כהן נרצח במסיבת הטבע בדרום יום קודם לכן.

יוסי דגן ראש מועצת שומרון ספד לו ואמר: "לא פחדת ולא היססת, נלחמת ונפלת כגיבור עם חבריך לנשק בהגנה על ארצנו ועל עמנו. אתה נצר לעם גיבורים, ממשיכם של דוד המלך ויהשע בן נון. להוריו הוא אמר: "בשעה כל כך קשה ואכזרית נלחם מתן מתוך עוז ותעצומות נפש, כפי שחינכתם אותו. כפי שהיה באזרחות, תורם ותורם, ואוהב. כפי שהוא ספג מכם ההורים, מכם, השכנים והחברים ממשפחת היישוב חרמש בצפון השומרון, אתם חלק מהסיפור של השומרון לתמיד". לבסוף קרא דגן להעניק למתן הי"ד את עיטור הגבורה: "אני קורא לשר הבטחון ולרמטכ"ל להעניק לו את העיטור הגבוה ביותר, עיטור הגבורה"