הרבנים הראשיים בפסק הלכה: אלו השינויים בתפילה בעקבות המלחמה

הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב הראשי הרב דוד לאו, הרבנים הראשיים לישראל, במכתב מיוחד עם הנחיות לקראת השבת הראשונה במלחמת "חרבות ברזל" | כל ההלכות וההנחיות

חדשות כיפה הרבנים הראשיים לישראל 12/10/23 16:25 כז בתשרי התשפד

הרבנים הראשיים בפסק הלכה: אלו השינויים בתפילה בעקבות המלחמה
הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ימים קשים עוברים על מדינת ישראל ועל תושביה, בשבת שעברה ביום שמחת תורה, פרצו פתע פתאום כנופיית מחבלים רבים, רוצחים ואכזרים, אשר "רבים חללים הפילו ועצומים כל הרוגיה". ורצחו מאות אנשים, נשים וטף, זקנים עם נערים.

אנו נמצאים כעת בעיצומה של מערכה קשה. אלפי חיילים מחרפים נפשם להגן על תושבי ישראל. ורבים נפלו על קידוש ה'. הערבים המחבלים ממשיכים לנסות לפגוע בעם ישראל, והם ממטירים על אזרחי מדינת ישראל אלפי טילים. רבים מתושבי הארץ ספונים במקלטים ובממדי"ם, אנו נמצאים במצב של "מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה". בעוד אנו מנהלים מלחמה נגד האויב מדרום מאיימים עלינו גם מצפון, ומשם עלול להיפתח רעה נוספת. עת צרה היא ליעקב וממנה נוושע.

לקראת השבת הקרובה הבעל"ט אנו מוצאים לנכון ליתן את הדרך ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון, כיצד להתנהל בשבת. וכמובן ישנן הוראות שאינן רק לשבת אלא נוגעות גם להתנהלות בעת מלחמה בימי החול.

הנחיות הרבנים הראשיים:

א. יש להישמע באופן מוחלט לכל הוראות והמלצות פיקוד העורף. וכאשר ההוראה היא להסתגר בבית, אין לצאת כלל מהבית, גם לא לתפלה. ולהתפלל ביחידות.

ב. יש להתפלל אך ורק בבתי כנסת שיש בהם – או בקרבה להם – מרחבים מוגנים, ועם הישמע אזעקה יש ללכת מיד למרחבים מוגנים עד שתחלוף הסכנה. ולכן חולים שהליכתם איטית, יתפללו בביתם, אלא אם כן התפלה מתקיימת במקלט.

ג. אם נשמעה אזעקה באמצע תפלת העמידה, יש להפסיק מיד וללכת בשתיקה למרחב המוגן, ולאחר מכן לחזור ולהתפלל. ואם העיכוב לא היה יותר מחמש-שש דקות, ימשיך ממקום שפסק, ואם עברו חמש-שש דקות יתחיל שוב מתחלת העמידה. וכן אם יש אזעקה באמצע קריאת התורה, יסגרו מיד הספר ויניחו מפה על הספר תורה, וילכו למרחב מוגן, אף שהס"ת נשאר על התיבה לבדו. וכשיחזרו ימשיכו לקרוא ממקום שפסקו.

ד. בכל בית כנסת יש להניח מערב שבת מכשיר טלפון פתוח, שיהיה זמין להזעיק את כוחות החירום על כל צרה שלא תבוא. ניתן להחזיק סלולרי על מצב רטט בכיס.

ה. מי שיש לו נשק ברשיון, מצוה שישא אתו את הנשק גם בשבת, גם אם בדרך כלל הוא לא סומך על העירוב. וכדאי להשתדל בכל בית כנסת שיהיה לפחות אחד חמוש. וילכו עם הנשק כשהוא מכוסה בבגד.

ו. בימים אלה יש למעט ביציאה מהבית שלא לצורך, אשרי יושבי ביתך, ולכן אין להתעכב אחרי התפלה בשוטטות בחוצות קריה, "חבי כמעט רגע עד יעבור זעם".

ז. צריך להשאיר רדיו פועל על גל שקט, כדי להתעדכן בהתראות של פיקוד העורף.

ח. בתי כנסת שלא קראו בהם פרשת וזאת הברכה בשבת שעברה מחמת חדירות המחבלים לישובם, אינם צריכים להשלים את הפרשה בשבת זו. ויקראו פרשת בראשית. כי אין קוראים מספר לספר בעלייה אחת. ואם רוצים ונמצאים במקום מוגן יכולים לקרוא פרשת זאת הברכה בלי ברכה. ואח"כ כהן יברך ויקראו בפרשת בראשית.

ט. יש לומר בכל התפלות לאחר החזרה תפלת "אבינו מלכנו", כולל בשבת ובראש חודש, [בהשמטת פיסקאות "כתבנו" ובשבת ור"ח בהשמטת חטאנו לפניך], ובעת פתיחת ההיכל יש לומר י"ב פעם "לעולם ה' דברך ניצב בשמים" ופרקי התהלים: כ, ק', קכא, קל, קמב, וכן את התפלה המיוחדת שפרסמנו לעת הזאת.

י. בענייני טבילה וטהרה יש להתייעץ עם הרבנים המקומיים.

יא. אירועי שמחה כגון חתונות וברית מילה וכדומה, יש לעשותם במתכונת מצומצמת ביותר, כפי הוראות פיקוד העורף.

ויהי רצון שלא ישמע עוד שוד ושבר בגבולנו, ושב יעקב ושקט ושאנן ואין מחריד, ובא לציון גואל במהרה בימינו אמן.