מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הרב יצחק יוסף: למרות החשש מהלנת המת - לא לקבור בקבורה זמנית

הראשון לציון יצא בהנחיה הלכתית למשפחות השכולות, שלא לקבור את מתיהן קבורה זמנית - גם כשהזיהוי לא ודאי וקיים חשש להלנת מת, וגם כאשר יש מניעה להביאם לקבורה רגילה בשל אילוצים ביטחוניים

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/10/23 19:05 כה בתשרי התשפד

הרב יצחק יוסף: למרות החשש מהלנת המת - לא לקבור בקבורה זמנית
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף., צילום: Yaakov Cohen/Flash90

על שולחנו של הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, הונחה השאלה כיצד לנהוג בחללים ונרצחים שטרם זוהו באופן וודאי או שזוהו אך בשל מגבלות ביטחוניות לא ניתן להביאם לקבורה מסודרת. הרב השיב כי בשני המקרים התשובה אחת היא - אין לערוך קבורה זמנית.

הרב הסביר את טענותיו: "כבודו של המת מחייב זיהוי ודאי הן מהבחינה הלכתית והן מהבחינה הפתולוגית ואין למהר ולקבור ללא זיהוי זה. ועל המשפחות עם כל הכאב העצום, להתאזר בסבלנות למען כבוד הנפטר, ולדעת כי גורמי המקצוע וההלכה אינם נותנים מנוח לנפשם ומוסרים נפש לילות כימים, למען הבאת הנרצחים הי"ד לקבורה מהר ככל האפשר", כתב, וטען כי קבורה זמנית כשאין זיהוי ודאי עלולה לפגוע בכבוד המת ולהביא לעוגמת נפש גדולה למשפחה.

הלוויתו של הלוחם טל כהן, שנפל במלחמת "חרבות ברזל"

הלוויתו של הלוחם טל כהן, שנפל במלחמת "חרבות ברזל" צילום: Noam Revkin Fenton /Flash90

"יש בזה מכשולים רבים, בעיות רבות"

עוד המשיך וכתב כי גם במקרים בהם הקבורה מתעכבת מסיבות ביטחוניות, "ככל שהדבר מתאפשר אין לילך בשום אופן בדרך פתרון של קבורה זמנית, אף אם על ידי כך יהיו ההלוויות בצמצום רב עם מניין אנשים או שחלק מבני המשפחה בשבי ואינם יכולים להשתתף". לדברי הרב: "יש בזה מכשולים רבים, בעיות רבות, ופגיעה חמורה בכבודו של מת וניוולו".

לסיכום כתב הרב הראשי הספרדי כי ,ועל המשפחות, גורמי הצבא, המשטרה, המשרד לשירותי דת וכל העוסקים בדבר להתמקד ראשית כל בהבאתם למנוחת עולמים קבועה וללא פתרונות זמניים".