לוחמי הגדוד ומפקדיו, יחד עם מפקד החטיבה אל"ם יאיר פלאי ושאר הגדודים, פועלים החל משעות הלחימה הראשונות, וממשיכים לפעול כל העת במרחב אוגדת עזה, ביישובי העוטף, לטיהור המרחב באמצעות סריקות, חיסול מחבלים, תפיסות אמל"ח וכן בהגברת מוכנות החטיבה לתרחישים.
מתחילת הלחימה גדוד 13 וגדוד 51 היו בקו המגע הראשון, ואליהם חברו בהמשך לתגבור סיירת גולני, גדוד 12, פלוגות הכשרה מבסיס האימונים החטיבתי וכוחות מילואים של החטיבה.
מפקדי ולוחמי החטיבה השתתפו בקרבות אש ארוכים בכיסופים ובנחל עוז, בהם השיגו מחדש שליטה על מוצבים, חיסלו מחבלים רבים בגבורה רבה ואספו את נשקיהם.