50 שנה למלחמת יום כיפור: צה"ל חשף הקלטות מקרב הסטי"לים הראשון

לרגל ציון חמישים שנה למלחמת יום כיפור צה"ל חושף הקלטות ומסמכים חדשים מהמלחמה בהם השיחה בין מפקד חיל הים לרמטכ"ל בקרב הסטי"לים הראשון וסיכום לקחי המלחמה של חיל האוויר

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/10/23 08:32 כ בתשרי התשפד

50 שנה למלחמת יום כיפור: צה"ל חשף הקלטות מקרב הסטי"לים הראשון
צנחנים במטוס 'קרנף', צילום: דובר צה"ל

מלחמת יום הכיפורים פרצה ב-6 באוקטובר 1973, בהתקפת פתע של צבאות מדינות ערב נגד ישראל. המלחמה התרחשה בשתי חזיתות מרכזיות - סיני ורמת הגולן. מדינת ישראל ספגה אבדות בגוף ובנפש - 2,689 נופלים, אלפי פצועים בגוף ובנפש ומאות שבויים.

צה"ל חשף תיעודים והקלטות חדשים מהמלחמה

50 שנה לאחר המלחמה, צה"ל חשף היום (ה') תיעודים והקלטות חדשות מהמלחמה. בין החומרים שנחשפו: שיחת הרמטכ"ל ומפקד חיל הים בקרב הסטי"לים הראשון וסיכום לקחי המלחמה של חיל האוויר.

השיחה בין הרמטכ"ל למפקד חיל הים בקרב הסטי"לים הראשון

בהקלטת קולות הקשר נשמע הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף דוד "דדו" אלעזר ז"ל בשיחה שקיים עם מפקד חיל הים במהלך הקרב הראשון בהיסטוריה בין ספינות באמצעות טילים, שהתקיים בליל ה-6 באוקטובר 1973.

לקחי המלחמה של חיל האוויר

מסמך נוסף שנחשף היום מסכם את לקחי המלחמה של חיל האוויר. במסמכך מפורט כיצד החיל השתנה והתאים את עצמו על מנת להשתפר בתחומים שונים.


להורדת הקובץ

מברק שכתב מפקד חיל האוויר בתקופת המלחמה

במברק שכתב מפקד חיל האוויר אלוף בנימין פלד ז"ל בתקופת המלחמה, והופץ לכלל מפקדי החיל מודיע פלד: "חיל האוויר ממריא לקרב. נכה באויב עד חורמה. מדינת ישראל בוטחת בכולנו כי נהיה ראויים לשאת בגאון את השליחות העליונה המוטלת כל כל אחד מאיתנו".

צילום: דובר צה"ל

מברק שכתב מפקד חיל הים עם פרוץ המלחמה

במברק שכתב מפקד חיל הים, אלוף בנימין "ביני" תלם ז"ל, והופץ לכלל מפקדי החיל עם פרוץ המלחמה נכתב: "לא אנו יזמנו את המלחמה, לא אנחנו פתחנו בה, אך נכונים אנו להמשיך ולהלום באויב התוקפני בכל מקום בו ניתקל בו. בכוחנו לבלום את התוקפנות ולהכריע את צבאות האויב".

צילום: דובר צה"ל