הביוב זרם לנחל - מאות דגים מתו: "פועלים למזער את הנזק"

בשבוע שעבר התגלתה תקלה בתחנת שאיבה הנמצאת בשטח הגן הלאומי "נחל רובין שפך נחל שורק". בדיקה של פקח רשות הטבע והגנים במקום חשפה כי מדובר בבעיה רחבה יותר: "התקלה לא טופלה כנדרש והזרימה התפשטה מערבה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/10/23 10:16 יח בתשרי התשפד

הביוב זרם לנחל - מאות דגים מתו: "פועלים למזער את הנזק"
הנחל המזוהם | , צילום: ד"ר יריב מליחי

ביום שלישי בשבוע שעבר התגלתה תקלה בתחנת שאיבה הנמצאת בשטח הגן הלאומי "נחל רובין שפך נחל שורק". כתוצאה מהתקלה זרמו מי ביוב לנחל. אנשי רשות הטבע והגנים עודכנו על התקלה ועל כך שמדובר בתקלה נקודתית המטופלת מידית. בדיקה של פקח רשות הטבע והגנים במקום חשפה כי מדובר בבעיה רחבה יותר וזרימה של מי הביוב מערבה.

"התקלה לא טופלה כנדרש והזרימה התפשטה מערבה"

יואב גרינברג פקח ניטור נחלים ברשות הטבע והגנים, אמר הבוקר (ג'): "הגעתי למקום על מנת לוודא שהתקלה תוקנה והופסקה זרימת הביוב לנחל ומקום זאת ראיתי שהתקלה לא טופלה כנדרש והזרימה התפשטה מערבה, ברגעים אלו ממש נמצא צוות של התאגיד במקום ומבצע באמצעות ביובית שאיבה של הביוב הגולמי, תהליך שצפוי לקחת כיומיים. עם סיום התהליך נבצע הערכת מצב עם צוות אקולוגים של הרשות על המשך הטיפול ומזעור הנזק".

גרינברג הדגיש כי מדובר בנזק חמור לגן לאומי מוכרז, פגיעה בדגה המקומית ובערכי טבע המתקיימים בסביבה זו. "אנו פועלים למזער את הנזק ולהשיב את הטבע במהרה לתפקוד מיטבי".

מאות דגים מתו |

מאות דגים מתו | צילום: ד"ר יריב מליחי

נחל שורק הוא אחד הגדולים בנחלי מרכז הארץ, ואורכו כ-70 ק"מ. ראשית יובליו העליונים במבואות רמאללה, ובדרכו הארוכה לים הוא חולף בפאתי ירושלים, בית שמש, גדרה ויבנה. בחלקו התחתון של הנחל זורמים מים כל השנה. בעבר היו אלו מי מעיינות נקיים, וכיום זורמים מי שפכים שעברו טיהור (קולחים), אך גם לאחר הטיפול הם אינם ראויים לשתייה.

גן לאומי נחל רובין הוא שפך נחל שורק שמתאפיין בשילוב של בתי גידול לחים כגון ערוץ הנחל, גדותיו ובריכות מים עם בית גידול של חולות מיוצבים. בתי הגידול הללו נדירים ועשירים בצמחים אשר חלקם נמצאים בסכנת הכחדה.