תחסכו את הפקקים לצפון: 6 מעיינות מדהימים ביהודה ושומרון

בזמן שכל עם ישראל דוהר למעיינות באזור הצפון ונאלץ להיתקע בפקקים, לנו יש הצעה אחרת בשבילכם: מצאנו עבורכם 5 מעיינות צלולים עם נוף משגע בשומרון, בבנימין ובגוש עציון - שימו וויז וצאו לדרך

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 01/10/23 11:55 טז בתשרי התשפד

עין מסלע, גוש עציון, צילום: יאיר ארונשטם

חול המועד סוכות הוא הזמן האידיאלי לטיולים משפחתיים, כשהחום של אוגוסט מאחורינו והקור של ינואר עוד רחוק. משפחות רבות מנצלות את חופשת משרד החינוך כדי להיכנס לאוטו ולנסוע למעיינות המפנקים בצפון, אך מוצאות עצמן שעות על גבי שעות בפקקים. אספנו עבורכם שישה מעיינות צלולים באזור יהודה ושומרון, ויש מצב שאפילו תמצאו את עצמכם לבד.

מצפה הדר אריאל

הדר אריאל ז"ל הייתה נערה ביישוב קריית נטפים שנדרסה בתאונת אופנוע והלכה לעולמה בגיל 18. ביישוב החליטו להקים מצפה לזכרה, עם מעיין מלאכותי מול הנוף המשגע של השומרון. באותו המקום ממוקמת גם "הפינה של אופיר", לזכרו של סמ"ר אופיר לביא ז"ל שנהרג בתאונת דרכים בעת שירותו הצבאי, עם מושבים עגולים המאפשרים ליהנות מהנוף ולשוחח.

הוראות הגעה: נוסעים ליישוב קריית נטפים. בכניסה ליישוב ממשיכים ישר כ-400 מטר, עד שמגיעים לכיכר ופונים ימינה לכיוון "הגנון" (יש שלט). אחרי שעוברים את הגנון ממשיכים ישר, ובקצה מגרש החניה פונים שמאלה. מגיעים לשער עם גדר, שם יש להכניס קוד.

חשוב לדעת: לבקש מהשומר בכניסה ליישוב את הקוד לשער הכניסה למעיין.

מצפה הדר אריאל צילום: נעמה דביר

עין מסלע/אבו כלאב

המעיין ידוע בשם "אבו כלאב", אך נקרא גם "עין מסלע" על שם גרעין מסלע של השומר הצעיר שהקים את היישוב רבדים בגוש עציון לפני קום המדינה. במעיין יש מים צלולים ולצידו שולחן פיקניק תחת עץ תאנה רחב המעניק צל ליושבים. המים נובעים מבין שכבות הסלע בזרימה קטנה אך יציבה ונאגרים אל בריכה חצובה. עומק המים כ-50 ס"מ.

הוראות הגעה: מצומת גוש עציון נוסעים מערבה לכיוון כפר עציון. כ-50 מטרים לפני הכיכר פונים ימינה לכביש עפר (הדרך לארץ האיילים) ונוסעים על פי השילוט למעיין.

עין מסלע אבו כלאב

עין מסלע אבו כלאב צילום: יאיר ארונשטם

עינות נוקדים

ביישוב נוקדים תוכלו למצוא 4 בריכות שכשוך בגדלים שונים, עם עומק מים של כ-55 ס"מ. במקום פינות מוצלות לישיבה וגם סככות עשויות מקש. כל הבריכות משקיפות לנוף מדברי מהמם, והחוויה פסטורלית בכל שעות היממה ובמיוחד בשקיעה.

הוראות הגעה: כותבים ב-waze "עיינות נוקדים". נכנסים לתוך היישוב נוקדים וממשיכים ישר כ-700 מטר, עד שרואים פנייה שמאלה לכיוון המזכירות, מרכז מסחרי והמכולת. לאחר הפנייה תראו שביל עפר שמוביל לבריכות ולצידו חנייה.

עינות נוקדים צילום: ללא

עין ראשש

מול הנוף המטריף של הבקעה ממוקמת אחת מבריכות האינפנטי הטבעיות היפות בארץ. המים נובעים מתוך סלע במערה קטנה היישר לתוך הבריכה, ועומק המים הצלולים כ-1.20 מטרים.

הוראות הגעה: כותבים ב-waze "חוות מלאכי השלום". לפני הכניסה יש שלט עץ שמפנה שמאלה לעין ראשש בדרך כורכר רחבה. משם ממשיכים כשני קילומטרים בדרך הכורכר עד לפניה שמאלה, בה מוצב שלט עץ נוסף שמפנה שמאלה למעיין. משם ממשיכים כקילומטר נוסף בדרך נוף על שפת המצוק עד לחניה שמעל המעיין. אחרי החנייה יש ירידה רגלית של כ-200 מטר עד לנביעה ולמעיין.

חשוב לדעת: הירידה הרגלית מעט מאתגרת, קחו בחשבון אם אתם מגיעים עם ילדים קטנים או עגלות.

עין ראשש

עין ראשש צילום: גלי שחר

מעיין דולב

הבריכה המטופחת ממוקמת למרגלות היישוב דולב. חוץ מהמים הצלולים וספסלי הישיבה הממוקמים מחוץ לבריכות, חלקם משקיפים על המים ואחרים על נוף גבעות, לעץ הגדול במעיין מחובר חבל טרזן שיכול להעסיק את הילדים במשך שעות ולספק שעשוע נוסף חוץ מהרחצה המרעננת.

הוראות הגעה: כותבים ב-waze "מעיין דולב".

חשוב לדעת: המעיין ממוקם באזור של כפרים פלשתינים עם מתיחות בטחונית, לכן יש להגיע בקבוצה או עם מלווה חמוש. בסופ"שים ובחגים יש אבטחה של חיילים במעיין.

מעיין דולב

מעיין דולב צילום: תיירות חבל בנימין

עין עוז

המעיין נקרא "עין עוז" על שמו של הראל עז בן נון הי"ד, תושב יצהר שנרצח עם חברו ליבמן הי"ד בזמן שמירה על היישוב. במעיין נביעה קטנה ממנה מתמלאות שתי בריכות, זו לצד זו. עומק הקטנה כחצי מטר והגדולה כשני מטרים. במקום מספר עצי פרי, ביניהם תות ותאנים, ספסלים ושולחנות לישיבה.

הוראות הגעה: נוסעים על כביש 60 מזרחה וקצת אחרי שעוברים את צומת עלי פונים דרומה (ימינה לבאים מתפוח, שמאלה לבאים מירושלים), לפי השילוט "דרך אלקנה". אחרי כ-20 מטרים פונים שמאלה לדרך עפר וממשיכים לאורך הנחל קצת פחות מקילומטר. המעיין נמצא על הגדה הימנית של הנחל, מעט למעלה מהאפיק. יש רחבת חניה מתחת לבריכות של עין עז ואפשר לעלות ממנה ברגל.