סאגת "ראש יהודי": בית המשפט דחה את עתירת הארגון נגד העירייה

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את עתירת "ראש יהודי" נגד החלטת העירייה, אך ביקש מהצדדים להגיע להבנות | "העותרות לא מציגות התחייבות לעמוד בהוראות ההיתר המקורי שבוטל", כתב השופט | ראש יהודי: "נכונים להידברות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/09/23 14:27 יד בתשרי התשפד

סאגת "ראש יהודי": בית המשפט דחה את עתירת הארגון נגד העירייה
ישראל זעירא, מנכ"ל "ראש יהודי", בתל אביב, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בית המשפט דחה את עתירת ארגון "ראש יהודי" נגד החלטת עיריית תל אביב שלא לאפשר לה לקיים אירועים במרחב הציבורי, בשל אירועי תפילת ערב יום הכיפורים בכיכר דיזנגוף. העמותה, יחד עם שתי נשים נוספות, עתרה גם נגד ההחלטה של העירייה לאסור עליו להקים סוכה ציבורית ברחוב זמנהוף וכן לקיים הקפות שניות בכיכר דיזנגוף.

"העותרות לא מציגות כל בטוחות, ערבויות או אף התחייבות לעמוד בהוראות ההיתר המקורי שבוטל"

השופט מגן אלטוביה נימק את החלטתו שלא לבטל את החלטת העירייה וכתב: "לא מצאתי בהודעת העירייה כי הופעלו על ידה שיקולים זרים או פסולים המקנים לבית המשפט סמכות והצדקה להתערב בשיקול דעת גוף כדוגמת המשיבה. שיקול שמירת הסדר הציבורי וביטחון הציבור אינו שיקול פגום, פסול, מפלה או כזה המקנה לבית משפט זה סמכות להתערב בשיקול הדעת של גוף מנהלי בשל איזו מן העילות המוכרות במשפט המנהלי".

העימותים בכיכר דיזינגוף

העימותים בכיכר דיזינגוף, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

לדבריו, "בעתירתן עומדות העותרות על טענותיהן לרבות באשר לצורך בהפרדה מגדרית וזכותן לה ותוקפות קביעות חלוטות שקבע בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק בעניין זה. כך מתעלמות העותרות מטענות המשיבה בקשר להפרת תנאי ההיתר שניתן בקשר עם תפילות יום הכיפורים ומהאירועים שאירעו בהמשך לכך. העותרות לא מציגות כל בטוחות, ערבויות או אף התחייבות לעמוד בהוראות ההיתר המקורי שבוטל".

ראש יהודי: "נכונים להידברות"

לצד החלטתו, השופט אלטוביה ביקש מהצדדים להיפגש ולהגיע להבנות בנוגע לאירועי חג הסוכות הקרבים. מראש יהודי נמסר בעקבות ההחלטה: "עיריית תל אביב ביטלה לנו את האירועים כי הם בחרו בצד האלים ולהאשים את הקרבן, למפגינים שהגיעו לכיכר הייתה מטרה להרוס את התפילה ולא משנה באיזה דרך. אנחנו נכונים להידברות עם העירייה כדי להגיע להסכמות איך לנהל את האירועים ומבקשים התנהלות עניינית מצד עיריית תל אביב".

כזכור, בארגון כתבו כי "לצערינו עיריית תל אביב נכנעה לתכתיבים של השוליים הקיצוניים שהגיעו להפריע ולשבש את תפילת יום הכיפורים" כתבו אמש (ה') בארגון. לדבריהם, "הדגשנו במהלך השבוע ואנחנו מדגישים גם עכשיו. לא עברנו על החוק. נקודה. העירייה נתנה היום פרס לעבריינות ולאלימות ולאלה שנלחמו שלא תתקיים תפילה ברשות הרבים. אנחנו לא ניתן לשקר לנצח".

נזכיר כי אמש הודיעה עיריית תל אביב על ביטול ההיתרים שניתנו לעמותה לקיום אירועים במרחב הציבורי בחג הסוכות, וזאת "לנוכח הפרת הנחיות העירייה והחלטת בית המשפט על ידי אנשי העמותה בערב יום הכיפורים". לטענת העירייה מכתב הביטול ניתן לאחר שימוע שנערך לעמותה "בשל הצבת במה ללא היתר נדרש ושימוש באמצעים פיזיים להפרדה מגדרית במהלך תפילות יום הכיפורים בכיכר דיזינגוף".