הפשיעה בחברה הערבית ביקורת רבנית על בן גביר: "בממשלה הזו הגרף הוכפל"

ארגון "בית הלל" מפגיש רבנים ומנהיגים מוסלמים לשיח על הפשיעה בחברה הערבית - והרב יהודה גלעד שיארח בסוכתו קאדי מוסלמי אומר ל"חדשות כיפה": "לצערי חלק גדול בחברה הישראלית, ודאי בחברה הדתית, די אדיש" | וגם: דעתו על הטענה שצריך להתמקד בציבור החילוני

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 28/09/23 18:37 יג בתשרי התשפד

ביקורת רבנית על בן גביר: "בממשלה הזו הגרף הוכפל"
בן גביר, צילום: Sraya Diamant/Flash90

האלימות בחברה הערבית ממשיכה להשתולל ולגבות מחירים קשים, כאשר מתחילת השנה מספר הנרצחים הגיע לכמעט 200. לקראת חג הסוכות, בארגון רבני ורבניות "בית הלל" החליטו לפנות למנהיגים מהחברה הערבית בכדי לשתף פעולה, ויצאו בפרויקט מיוחד בשם "אושפיזין של אכפתיות" ובו רבני הארגון יארחו בסוכתם מנהיגים ומנהיגות מהחברה הערבית ויקדמו שותפות. בראיון ל"חדשות כיפה", מסביר הרב יהודה גלעד, חבר הנהלת הארגון שיארח קאדי בביתו, את עמדתו וגם את הביקורת שלו על הממשלה הנוכחית.

הרב יהודה גלעד: חלק גדול בחברה הישראלית, ודאי בחברה הדתית, די אדיש לאלימות בחברה הערבית

"כבר תקופה ארוכה שאנחנו לא מצליחים להישאר בשלוותנו אל מול גל האלימות בחברה הערבית. אף על פי שאנחנו לא ממשלה או משטרה, וגם לא מוסלמים, אנחנו מרגישים צורך ואף חובה לקחת אחריות ולבטא מנהיגות דתית לנוכח דם שנשפך בארץ", נכתב בהודעה מטעם בית הלל - והרב גלעד מסביר: "אחד הדברים הכי בסיסיים ביהדות זה העניין של צלם אלוקים".

שמח על הבוגרים שסיימו קורס טיס. הרב גלעד

הרב גלעד. "הציבור הערבי מתון יותר מהפנים שלו בכנסת" | צילום: ישיבת מעלה גלבוע

מצאתם שיתוף פעולה בציבור הערבי? האמון שלהם בשלטונות הוא נמוך, ופתאום קבוצת רבנים פונה.

"בהחלט ראינו פתיחות ורצון להיפגש. לדעתי הרוב הגדול של הציבור ערבי מתון יותר מהפנים שלו בכנסת. אני גר בגליל לצד ציבור ערבי גדול ויוצא שיש לנו קשרים בכל מיני נושאים, וזה נראה לנו בהחלט טבעי לנסות לראות מה אפשר לעשות. התחושה שלי היא שלצערי חלק גדול בחברה הישראלית, ודאי בחברה הדתית, די אדיש לאלימות בחברה הערבית. מה אכפת לנו, ערבים הורגים ערבים. מבחינה דתית ומוסרית זה לא נכון, וגם מבחינה פרקטית. ברור שאם הפשע לא ימוגר שם הוא יזלוג גם אלינו".

זירת רצח, אילוסטרציה

זירת רצח. אילוסטרציה | צילום: Shir Torem/Flash90

ואולי נעשה סוכה לחילונים? "עניי עירך קודמים רק אם מדובר באותו מצב"

לדברי הרב גלעד, לציבור הישראלי ולמנהיגות הרבנית יש אחריות על האלימות הגואה בחברה הערבית. "התורה אומרת 'ולארץ לא יכפר לדם אשר שפך בה', כאילו הדם יחליף את הארץ. כשיש שפיכות דמים זה דבר נורא ואיום גם כשלא מדובר ביהודים, ובמיוחד במדינת ישראל שהשלטון בידינו". הוא מסביר את הקשר בין המיזם לחג הסוכות: "בחג הסוכות אנחנו מקריבים בבית המקדש 70 פרים כנגד 70 אומות העולם, זה חג שיש לו מסר אוניברסלי".

ומה הרב עונה למי שיאמר שיש נושאים יותר דחופים? אולי סוכת אירוח לציבור החילוני לאחות את הקרע בתוכנו.

"שום דבר לא בא על חשבון שום דבר, צריך לעסוק בזה וגם מזה אל תנח ידיך. יש הלכה שאומרת עניי עירך קודמים מעניי עיר אחרת, אבל רק כשהם באותה רמה של עוני. כשעניי עיר אחרת במצב חמור יותר, אז ההלכה הזו לא חלה. מדובר פה בדיני נפשות. ברוך ה' לא הגענו לזה אצלנו. כמובן שברמה האישית הקרע בעם ישראל יותר מטריד אותי וכואב לי, בכנות, כי זה אנחנו. אבל זה לא בא על חשבון".

העימותים בכיכר דיזינגוף

העימותים בכיכר דיזינגוף | צילום: Tomer Neuberg/Flash90

הביקורת של הרב גלעד: השר לביטחון לאומי החליט שהוא צריך ללמוד מחדש את העניין. את התוצאות אנחנו רואים

הרב גלעד, שכיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת השמאל הדתי "מימד", לא מסתיר את הביקורת שלו מהממשלה ומהשר בן גביר. "בממשלה הקודמת הושגה עצירה של הגרף. לא צמצום, אבל עצירה של הגרף העולה. בממשלה הזו הגרף הוכפל. השר לביטחון לאומי החליט שהוא צריך ללמוד מחדש את העניין ומה שעשו קודמיו לא מעניין אותו. את התוצאות אנחנו רואים. אם זה היה קורה בציבור היהודי חס ושלום, ברור שהארץ היתה רועשת והיו עושים מעשים דרסטיים".

בן גביר והמפכ"ל, מרוצים

בן גביר והמפכ"ל | צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"יש אמירה בחז"ל שבמובן מסוים גזל הגוי והפגיעה בגוי היא יותר חמורה מאשר ביהודי כי יש בה גם חילול השם. זה לא שייך לכאן כי שם מדובר כאשר יהודי פוגע בגוי, אבל אני אומר בבירור: האדם נברא בצלם אלוקים זה הדבר הכי בסיסי בתפיסת עולמנו. יכול להיות שאם הציבור הישראלי יזעק כלפי הממשלה בלי קשר לימין ושמאל, הם צריכים לעשות הכל כדי למגר את הנגע הנורא הזה".

הקאדי שיתארח בסוכה של הרב גלעד

הרב גלעד, המכהן גם כראש ישיבת מעלה גלבוע ורב הקיבוץ לביא, יארח בסוכתו בקיבוץ את אבו עובייד, קאדי ושופט בית המשפט השרעי העליון. "אני מכיר אותו והוא אדם מעניין, משכיל ומתון שרואה את עצמו כאזרח ישראלי. הוא מבין את מה שקורה בחברה הערבית, ובשיח נעלה מחשבות על מה אפשר לעשות יחד כדי למגר את האלימות". בנוסף, בארגון מתכננים לקיים כנס בעיר לוד בעשרה בטבת, כנס בהשתתפות תלמידי מכינות ומדרשות יחד עם הנהגת התנועה ומנהיגים מוסלמיים שונים.

מפגש בין רבני "בית הלל" ומנהיגים מוסלמים בחורה

מפגש בין רבני "בית הלל" ומנהיגים מוסלמים בחורה | צילום: הדר הכט