ראיון חג השר אלי כהן: זה פרק הזמן בו יש אפשרות לשלום עם סעודיה

שר החוץ אלי כהן בראיון חג ל"חדשות כיפה": אנחנו בזמן עם הכי הרבה סיכוי להשגת שלום עם סעודיה | בג"ץ: "אליטה שממנה את עצמה" | הפגנות השמאל: "לדבר נגד הממשלה בחו"ל זה קו אדום"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 29/09/23 07:38 יד בתשרי התשפד

השר אלי כהן: זה פרק הזמן בו יש אפשרות לשלום עם סעודיה
השר אלי כהן, צילום: Yossi Aloni/Flash90

שר החוץ אלי כהן קיבל לידיו משימה קשה במיוחדף לנהל את יחסי החוץ של מדינת ישראל, לשנה בלבד, כשברקע הרפורמה המשפטית משתפטת על סדר היום. למרות הכל, ואחרי 10 חודשים עמוסים, הוא שר החוץ שבכהונתו הגיע הפטור מויזה לארצות הברית, ואולי אפילו שלום הסטורי עם סעודיה. ראיון חג מיוחד.

אלי כהן: "האפשרות לשלום עם סעודיה - תחילת 2024"

הרפורמה לא קצת פגעה לך בעבודה כשר חוץ?

נפגשתי עם יותר מ-50 שרי חוץ בשנה האחרונה, במרבית המקומות מבינים שמדובר בסוגיה פנים ישראלית ולא מדברים איתי על הרפורמה. מנגד, תראה את ההישגים שלנו בחודשים האחרונים, העברת שלוש שגרירויות לירושלים, הסכם סחר עם איחוד האמירויות, 2 מדינות מוסלמיות פותחות שגרירות בישראל ועוד. מעבר לכל הדיבורים, יש התחזקות של ישראל בזירה הבין לאומית.

לפחות מול האמריקאים רואים שיש פער, נתניהו לא מוזמן לבית הלבן.

נתניהו עוד יפגש עם ביידן בבית הלבן. חלק מההישגים שלנו במשרד החוץ קרו יחד עם האמריקאים, כמו למשל המגעים עם סעודיה, מהלך חשוב מאוד לסיום הסכסוך בין ישראל למדינות הערביות. האפשרות לחתימה על הסכם עם סעודיה היא בתחילת 2024.

"אין שיוויון הזדמנויות בבג"ץ, יש שם אליטה שממנה את עצמה"

לגבי הרפורמה, אולי הגיע הזמן לעצור? גם ככה היא לא התקדמה בשנה האחרונה.

צריך לקדם את הרפורמה לטובת הדמוקרטיה הישראלית, על מנת ליצור הפרדת רשויות ולגוון את בית המשפט, אולי היא לא תוכננה ונוהלה טוב, אבל המהות שלה נכונה. נתניהו רוצה להוביל קו אחראי של הסכמה רחבה, צריך לשאוף להסכמה אבל זה לא התנאי היחיד, מה שצריך להשיג זה שבית המשפט יהיה בהתאם לחוק ולא מעל החוק ושלשופטים לא יהיה וטו על מי שמחליף אותם, חשוב לי שיוויון הזדמנויות, כרגע אין שיוויון הזדמנויות בבג"ץ, יש שם אליטה שממנה את עצמה, ולכן לטובת הדמוקרטיה זה מה שצריך לקרות.

מוחמד בן סלמן, חלון הזדמנויות של מספר חודשים

מוחמד בן סלמן, חלון הזדמנויות של מספר חודשים | צילום: shutterstock

כמה תתנו לפלשתינים בשביל לקבל הסכם עם סעודיה?

אנחנו, הליכוד, אלו שהובילו את הסכמי אברהם כבר הוכחנו שהפלשתינים הם לא מחסום לשלום. המשא ומתן עם סעודיה הוא מורכב, אבל אני יכול להבטיח שנשמור על האידיאולוגיה שלנו ויותר מכל על ביטחון ישראל. כשאתה עושה שלום אתה רוצה קודם כל לשמור על ביטחון ישראל, לא כמו שקרה באוסלו.

מה יותר חשוב: בן גביר בממשלה או הסכם עם סעודיה?

מה שטוב למדינת ישראל הוא מה שחשוב, זה לא בא על חשבון זה, וכל הגורמים בקואליציה רוצים את ההתחזקות של מדינת ישראל בעקבות ההסכם, אני יודע שזה מורכב אבל אנחנו נמצאים בנקודת הזמן עם הכי הרבה סיכוי להשגת הסכם שלום עם סעודיה.

מה דעתך על המפגינים בחו"ל נגד נתניהו?

ההפגנות צריכות להיעצר בנתב"ג, ראש ממשלה שיוצא לחו"ל כל העם צריך להיות מאוחד כשהוא הולך לטפל בנושאים כמו איראן. כשיצאו לחו"ל ראשי ממשלה שלא מהמחנה שלי איחלתי להצלחתם. כי הם מבחינתי מייצגים כרגע את מדינת ישראל.

מה שעשו המפגינים הוא לא לגיטימי, הם חצו קו אדום. ברגע שמישהו רואה את זה מבחוץ הוא מבין שאולי יש בעיה עם ישראל ואולי לא כדאי להשקיע בה, אלו אותם אנשים שחצו קו אדום כשעודדו סרבנות, לדבר נגד הממשלה בחו"ל זה קו אדום.

במה בסוף הצלחת לשפר את החיים של האזרח הישראלי?

קודם כל הסכמי הסחר עם האמירויות שהורידו פה מחירים וייצרו מקומות עבודה, שני, פתיחת הטיסות מעל עומאן שהפך את המזרח הרחוק לקרוב יותר, ובמיוחד מכל הפטור מוויזות לארצות הברית.

לא חבל להתחלף עם ישראל כ"ץ אחרי כל ההישגים שמנית?

אני חושב שרוטציות זה דבר פחות טוב, אבל אני הגעתי ממקום שמכבדים ההסכמים ואני אדם שמכבד הסכמים. אני נערך לרוטציה וגם לשנה הרביעית, מאמין שהממשלה תחזיק עד אז.

מה עם חוק הגיוס, נכון לתת פטור מלא?

קיצוניות זה דבר לא טוב, צריך משהו מאוזן, מי שתורתו אומנותו יוכל להשקע בזה ושאחרים יתרמו למדינה בשירות צבאי או אזרחי, מנהיגי הציבור החרדי רוצים לחיות ביחד, ואני מאמין שאפשר להגיע להבנות, נצליח לפתור את זה.

"הציונות הדתית הם אחים שלי ואני שמח להיות איתם בממשלה"

שר החוץ כהן ונשיא אוקראינה זלנסקי

שר החוץ כהן ונשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: יוסי פונס, לע"מ

מה לך כאיש ליכוד בממשלה עם גורמי קיצון כמו בן גביר? לא היית מעדיף ממשלה יותר דומה לליכוד?

אני שמח שיש לנו ממשלת ימין, אנחנו ממשלה אחראית בכל התחומים, אני לא אהיה כמו לפיד וגנץ ואנקוט בחרם, כל מי שמאמין במדינה יהודית ודמוקרטית ורוצה להצטרף על בסיס קווי היסוד שלנו, בבקשה, החרדים והציונות הדתית הם אחים שלי ואני שמח להיות איתם באותה ממשלה.

באווירת הימים הנוראים, מה הממשלה היית צריכה לעשות אחרת?

צריך עכשיו להתמקד גם בנושא יוקר המחיה והזוגות הצעירים, יש דברים חשובים שנעשו אבל יש לנו הרבה אתגרים.