ארה"ב תכריז השבוע: ישראל עומדת בתנאים לפטור מוויזה

ארה"ב צפויה להכריז בסוף השבוע כי ישראל עמדה בכל התנאים ותקבל פטור מויזה. את הפטור יהיה ניתן לממש באינטרנט בעלות של עשרות דולרים בלבד

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/09/23 22:00 ח בתשרי התשפד

ארה"ב תכריז השבוע: ישראל עומדת בתנאים לפטור מוויזה
ארה"ב לישראל: תקבלו פטור מויזה בסוף השבוע. ארה"ב, צילום: shutterstock

ארה"ב צפויה להודיע ביום החמישי הקרוב כי ישראל עמדה בכל כללי התוכנית לקבלת פטור מויזות לארה"ב. המזכיר להגנת המולדת אלחנדרו מיורקס יודיע על ההכרזה הרשמית לאחר ששר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, יחתום עליה יום קודם לכן. כזכור, בסוף השבוע פורסם כי הפטור לא יחול על כולם וכי רק מי שמחזיק בדרכון ביומטרי ייזכה בו בשלב זה, כך דווח ב"כאן חדשות".

אנתוני בלינקן

יחתום על ההצהרה, אנתוני בלינקן, צילום: shutterstock

"צעד משמעותי נוסף"

לפני כחודשיים הודיע ראש המל"ל צחי הנגבי על התקדמות משמעותית בנוגע לוויזות לארצות הברית, זאת לאחר ששגריר ארצות הברית הקודם ניידס, חתם יחד עם הנשיא הרצוג על הסכם הדדיות שהוא שלב מקדים לחתימת ההסכם הסופי. "היום מדינת ישראל התקדמה צעד משמעותי נוסף במסגרת מועמדותה לתכנית הפטור מאשרת כניסה לארצות הברית", אמר הנגבי.

"זהו ציון דרך רב חשיבות, המקרב אותנו לעמידה מלאה בתנאים של ממשלת ארצות הברית בנוגע למועמדות לתכנית הפטור. הישג זה הוא פרי עבודה מקצועית מסורה ונמרצת של גורמים רבים במערכת הציבורית הישראלית והאמריקאית".

הסכנה העיקרית בהסכם הויזות

בתוך כך, לפני כחודשיים דווח כי אחד התנאים לקיומו של ההסדר הוא כניסה חופשית של אזרחים אמריקאים כולל אנשים בעלי אזרחות כפולה אמריקאית - פלשתינית לישראל. כך למשל, אמריקאים תושבי עזה יורשו לתייר בישראל ללא בעיה במשך 90 יום וכן לנחות ולהמריא מנמל התעופה בן גוריון.

בריאיון ל"חדשות כיפה" אמר ראש המל"ל לשעבר, מאיר בן שבת, כי כניסה חופשית שכזו מציבה גם קושי בטחוני לא קטן אותו עלולים לנצל גם גורמי טרור, אך הדגיש כי ההסכם עצמו הוא מבורך. "חופש תנועה של פלסטינים בעלי אזרחות אמריקנית" אמר בן שבת, "עלול להיות מנוצל על ידי גורמי טרור כדי לשפר את התיאום הבין-אירגוני והבין-אזורי, הן ברובד המבצעי והן במישור האסטרטגי". בן שבת הוסיף כי "אנשים כאלה יוכלו לנוע באין מפריע בין עזה ליו"ש ולחו"ל, דבר שהיום לא מתאפשר להם בקלות".

לצד זאת, נדגיש כי בשב"כ ובצה"ל, הביעו התנגדות למהלך ולבסוף סוכם כי עזתיים בעלי אזרחות אמריקאית שיגישו בקשה להיכנס לישראל, יידרשו לעבור אבחון ביטחוני ומי שיהיה עליו "חומר שלילי" לא יוכל להיכנס לישראל.