רשות שדות התעופה בהודעה חריגה: "מדינת ישראל חווה הפרעות GPS"

תושבים מאזור מערב בנימין פנו לראש המועצה ישראל גנץ, בתלונה לרעש רב ממטוסים שמתכוננים לנחיתה בנתב"ג | גנץ פנה לרש"ת, שם חשפו כי ישראל חווה הפרעות GPS והסבירו שבשלב זה לא ניתן להתחייב כי המטוסים יחזרו למסלול המקורי

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 20/09/23 10:58 ה בתשרי התשפד

רשות שדות התעופה בהודעה חריגה: "מדינת ישראל חווה הפרעות GPS"
נתב"ג | , צילום: Moshe Shai/Flash90

בשבועות האחרונים מספר רב של מטוסים אשר נוחתים בנמל התעופה בן גוריון, מנמיכים טוס מעל ישובים במערב מועצה האזורית בנימין. מדובר במסלול שמצריך מהמטוסים שנכנסים לישראל לבצע סיבוב ארוך יותר מהמסלול שמאפשר נחיתה ישירה בנתב"ג.

תושבים מאזור חשמונאים, אצלם רעש המטוסים התגבר בתקופה זו, התלוננו לראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, וזה פנה לרשות שדות התעופה (רשת"). ראש אגף איכות הסביבה ברש"ת, איריס רז, חשפה בפני גנץ כי הסיבה לשינוי המסלול נעוצה בכך שבחודשים האחרונים מדינת ישראל חווה הפרעות GPS.

"בחודשים האחרונים חווה מדינת ישראל הפרעות GPS"

רז הסבירה כי נחיתות מטוסים בנתב"ג מתבצעות על מספר מסלולים, כאשר הרלוונטי לתלונתו של גנץ הוא מסלול מספר 30, "עליו מתבצעות נחיתות בשני נתיבי גישה שונים: האחד, נתיב גישה המבוסס על עזר ניווט קרקעי הממוקם בקצה מסלול הנחיתה ונחשב אמין בכל תנאי מזג, המבוססת על אוויר וראות, השני, גישת RNP- מערכות GPS במטוס עצמו".

כפי שסוכם בעבר עם נציגי הישוב חשמונאים, עודכן נתיב נחיתות בגישת RNP כך שיחליף צפונית בק"מ מהישובים מודיעין עילית וחשמונאים. "לרוב", כך נכתב במענה, "הן משיקולים מבצעיים והן משיקולים סביבתיים, הנחיתות מבוצעות בגישת RNP, להוציא עתות מזג אויר סוער ותנאי ראות לקויים או בעת שיבושים מערכות ה-GPS".

גם במודיעין עילית סובלים מרעש המטוסים |

גם במודיעין עילית סובלים מרעש המטוסים | צילום: Yossi Aloni/Flash90

במענה נחשף כי "בחודשים האחרונים חווה מדינת ישראל הפרעות GPS בלתי פוסקות ממקורות עלומים, כנראה מחוץ למדינת ישראל. הפרעות אלו מונעות כמעט לחלוטין את היכולת לבצע תהליכי RNP ולכן כמעט כול הנחיתות מתבצעות בנתיב ILS שהוא הנתיב הארוך שעובר מעל מודיעין עילית, חשמונאים, לפיד וכפר האורנים".

לסיום נכתב כי רשות שדות התעופה מודעת להשפעות הרעש סביב נתב"ג, ומשתדלת, ככל הניתן, להפנות מטוסים לנחיתה על המסלול המקורי. "ניהול תעבורה אווירית הינו תחום ייחודי ומקצועי המחייב את רש"ת, כמפעילת נתב"ג, לפעול באופן שיבטיח את בטיחות הטיסה המרבית ועל כן לא ניתן להתחייב באופן מוחלט להימנע מהפניית מטוסים למסלול 30 בגישת ILS, וזאת על אף ההשפעה שיש לכך על הישובים המצויים לאורך נתיב הטיסה לקראת נחיתה".

"נמשיך לעמוד בשיח שוטף עם בכירי רשות שדות התעופה כדי למצוא חלופות ופתרונות להקלה"

ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ, מסר: "אנחנו בקשר רציף עם רשות שדות התעופה כדי לבחון אפשרויות שונות לטיפול במטרד הרעש הנורא שנחת על תושבי האזור. אנחנו מבינים שיש אילוצים ברמה הביטחונית והטכנולוגית, אבל נמשיך לעמוד בשיח שוטף עם בכירי רשות שדות התעופה כדי למצוא חלופות ופתרונות להקלה"