56 שנים אחרי המלחמה - אותר החייל האלמוני שתקע בשופר בכותל המערבי

איור של חייל אלמוני התוקע בשופר בשחרור הכותל במלחמת ששת הימים הפך לאגרת שנה טובה שנשלחה ברחבי הארץ לאחר המלחמה. באתר המורשת הלאומי גבעת התחמושת איתרו לאחרונה את החייל האלמוני, יעקב כהן בן ה-81

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/23 16:20 כו באלול התשפג

56 שנים אחרי המלחמה - אותר החייל האלמוני שתקע בשופר בכותל המערבי
יעקב כהן תוקע בשופר, צילום: לעמ

56 שנים אחרי המלחמה התעלומה נפתרה: אחת התמונות המפורסמות ביותר משחרור הכותל המערבי במלחמת ששת הימים הייתה זו של חייל אלמוני תוקע בשופר. התמונה הזו פורסמה בעיתון "במחנה" ובעיתונות העולמית, ואך הפכה לאגרת שנה טובה, עליה אויר אותו חייל, עוטה כומתה אדומה, התוקע בשופר באחד מרגעי השיא של המלחמה. עשרות שנים לאחר האירוע, אותר החייל. יעקב כהן בן ה-81 מירושלים.

האגרת

האגרת צילום: באדיבות יעקב כהן

החייל אותר במפתיע במהלך סיור בירושלים

בכל אותן שנים שחלפו, ולמרות שהתמונה הופצה על גביה אותה אגרת שנה טובה, איש לא ידע מי הוא אותו חייל, עד שהוא אותר במפתיע. כהן נמצא לגמרי במקרה במסגרת סיור של אנשי אתר מורשת לאומי גבעת התחמושת בשכונת פאג'י בירושלים. הוא הימם אותם בסיפור תקיעת השופר שלו בשחרור הכותל ושלף מכיסו את אגרת ראש השנה שהופצה בחגים לאחר המלחמה.

התמונה שפורסמה בשער במחנה

התמונה שפורסמה בשער במחנה צילום: במחנה

הוא הוציא שופר וביקש לבוא איתנו לכותל

"הייתי חייל במילואים ביחידת הקשר של החטיבה הירושלמית בזמן מלחמת ששת הימים, הייתי מוצב במחנה שנלר ולאחר שהמחנה הופגז עברנו לבית ספר אוולינה דה רוטישלד", שחזר כהן בפני אנשי גבעת התחמושת.

"לפתע אני רואה את הנהג של הרב גורן. הוא חיפש ספר תורה להביא לכותל. הלכנו למחנה שנלר ולקחנו מבית הכנסת ספר תורה, המשכנו דרך הסמטאות של ירושלים. הגענו לרחוב צפניה פינת יחזקאל וראינו אדם זקן. הוא שמע שאנחנו באסקסטזה בדרך לכותל. הוא הוציא שופר וביקש לבוא איתנו לכותל. מכיוון שהיו עדיין יריות, הבטחתי לו שאני אקח את השופר ואתקע בו. נכנסנו דרך שער האריות, ירדנו עם ספר התורה ותקעתי בשופר. בימים שלאחר מכן ראיתי שהתמונה שלי פורסמה בעיתון".

יעקב כהן

יעקב כהן צילום: אלבום משפחתי

כתרי מעוז, מנכ"ל אתר המורשת הלאומי גבעת התחמושת, מסר: "סיפור תקיעת השופר בשחרור הכותל בסוף המלחמה הוא סיפור שריתק את העולם ועד היום מהווה את אחד הסמלים של מלחמת
ששת הימים. לראיה לכך, תמונתו של יעקב הפכה באותם ימים לאיגרת שנה טובה סיפורו של יעקב חשוב מאוד להשלמת התמונה האמיתית לטובת תיעוד המלחמה למען הדורות הבאים".