בדיקה שגרתית בבית הספר הצילה את ראייתו של נער בן 15

נער בן 15 עבר בדיקת ראייה שגרתית בבית הספר וגילה לתדהמתו, כי ראייתו בעין שמאל נמצאת על סף העיוורון, ובניתוח מורכב ניצלה ראייתו. הוא סיכם: "עברתי שנה מטלטלת אבל לשמחתי הכול מאחוריי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/08/23 10:29 יד באלול התשפג

בדיקה שגרתית בבית הספר הצילה את ראייתו של נער בן 15
בדיקת עיניים, אילוסטרציה, צילום: ג׳ני ירושלמי, דוברות איכילוב

בדיקות סקר ראיה מתבצעות בבתי ספר בכיתה א׳ ובכיתה ח׳ ומטרתם לאתר מוקדם ככל האפשר ילדים עם הפרעות ראיה לצורך קבלת טיפול יעיל אצל רופא העיניים. אייל מרדכי בן חמו, תלמיד בכיתה ח', ביצע במהלך שנת הלימודים את הבדיקה השגרתית בבית ספרו. מספר ימים לאחר מכן, התקשרה אל הוריו הבודקת בבית ספר ועדכנה כי ראייתו של אייל בעין שמאל נמצאת על גבול העיוורון.

הבודקת עדכנה את ההורים כי ראייתו של אייל בעין שמאל נמצאת על גבול העיוורון

אימו של אייל, ריקי, תיארה כיצד הגיבה: "הייתי מופתעת מאוד לשמוע את הבשורה הזאת, אייל אף פעם לא התלונן על קושי בראייה והדבר היה חדש גם עבורו". ההורים המודאגים פנו אל מערך העיניים באיכילוב ולאחר סדרה של בדיקות, אובחנה אצל אייל נקב בעצב הראיה אשר גרם למעבר נוזל שדרה אל תוך הרשתית שלו ומתחת לה.

ניתוח עיניים

ניתוח עיניים צילום: shutterstock

ד"ר שולמית שוורץ, מנהלת היחידה לטכנולוגיות מתקדמות בניתוחי רשתית, הסבירה: "ככל שמצטבר יותר נוזל ברשתית ומתחתיה לאורך זמן, תפקוד הראיה יורד, וב- 80% מהמקרים מגיעים למצב של עיוורון. מדובר במחלה מולדת, לא תורשתית, עם שכיחות- 1:10,000 ובדרך כלל הפגיעה תהיה בעין אחת בלבד".

כדי לרפא את עינו של אייל ולמנוע הדרדרות המחלה, הוא עבר ניתוח מורכב. ד"ר שורץ הציגה את מהלך הניתוח: "בחרתי בניתוח רשתית בטכניקה מיוחדת שהותאמה ספציפית לממצאי הבדיקה של אייל. בניתוח הוכנס ׳פקק׳ של שכבת רשתית פנימית שהובאה למקום ובכך הנקב נסגר ללא אפשרות מעבר נוזל נוסף לרשתית".

אייל: "עברתי שנה מטלטלת אבל הכל מאחוריי"

אייל סיכם: "עשיתי את הבדיקה בבית הספר כמו כולם ובכלל לא חשבתי שיש בעיה. ראיתי רגיל והרגשתי מצוין. עברתי מאז שנה מטלטלת אבל לשמחתי הכול מאחוריי ואני מתחיל את כיתה ט׳ עם ראייה מצוינת וכבר חולם על שירות צבאי משמעותי עם פרופיל גבוה".