תשתית ראייתית חלשה: נתניהו לא יעמוד לדין לאחר שמתנות שקיבל נעלמו

מתנות שקיבל ראש הממשלה ממנהיגי העולם נעלמו, ופרקליט המדינה קבע כי נתניהו לא יועמד לדין | אייסמן מסביר כי למשרד ראש הממשלה אין יכולת לבצע מעקב אחרי הפריטים, שגם הוצגו למבקרים, וכי ישנה סבירות שהם נשברו או אבדו

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/08/23 08:02 יג באלול התשפג

תשתית ראייתית חלשה: נתניהו לא יעמוד לדין לאחר שמתנות שקיבל נעלמו
נתניהו, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

פרקליט המדינה עמית איסמן החליט שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה נתניהו למרות היעלמות של מתנות אתן קיבל מתוקף תפקידו. מדובר במתנות יקרות ערך שקיבל נתניהו במהלך כהונותיו הקודמות, כאשר בין המתנות שקיבל ונעלמו ישנן מתנות מנשיא ארה"ב, מנשיא רוסיה, מקנצלרית גרמניה, מנשיא צרפת ומהאפיפיור. כך על פי פרסום של אמוץ שפירא בכאן רשת ב'.

הסבירות היא שהמתנות נשברו או אבדו

"העובדה שלא אותרו מתנות לאחר שנעשה בהן שימוש לתצוגה, אין בה כשלעצמה כדי ללמד בהכרח על חשד לכך שנעברה עבירה פלילית, וממילא התשתית הראייתית הקיימת נכון לעת הזו אינה מקימה חשד סביר המצדיק פתיחה בבדיקה או בחקירה פלילית, ותוחלת החקירה נמוכה", מסביר אייסמן בהחלטתו.

עמית איסמן

עמית איסמן | צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה, CC BY-SA 4.0,

משרד ראש הממשלה. שר מיוחד לענייני הקרן החדשה?

משרד ראש הממשלה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לפי אייסמן, מדובר במתנות שהתקבלו במועדים שונים לאורך 12 שנות כהונתו של נתניהו והוצגו במתקנים רשמיים של המדינה. "ישנה סבירות לא מבוטלת, ובוודאי שלא ניתן יהיה לשלול אפשרות, כי מתנות שלא הוחזרו נשברו או אבדו, לרבות בעת אריזת ואחסון החפצים בלשכת ראש הממשלה בירושלים, נוכח שיפוצים שנערכו בלשכה בתקופה הרלוונטית ובאריזת החפצים במעון ראש הממשלה בבלפור עם סיום הכהונה".

בנוסף, כותב אייסמן, "נשקלו העובדה שלכאורה המתנות היו נגישות לגורמים שונים שפקדו את המתקנים בהם הוצגו והעדר תיעוד ראוי ובקרה שוטפת אחר מקום הימצאותן של המתנות, עובדות המקשות על גיבוש חשד סביר כנגד מאן דהוא ויש להן השלכה ממשית על התוחלת הנמוכה ממילא של בירור במישור הפלילי".

משרד ראש הממשלה לא יכול לקיים מעקב ובקרה

למרות ההחלטה, במשרד המשפטים אומרים כי המתנות הן קניין המדינה על פי חוק ואושרו לתצוגה, והיעלמותן "מטרידה ומבטאת כשל" בהיבטי השמירה על קניין המדינה. בסופו של דבר גם במשרד אומרים כי בהעדר יכולתו של משרד ראש הממשלה לקיים תיעוד ראוי ובקרה שוטפת אחר מקום הימצאותן של המתנות, לא קיימת תשתית מספיקה גם לא לשם נקיטת הליך אזרחי בלבד כלפי מאן דהוא. בהמשך, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה אמור לפנות למנכ"ל משרד ראש הממשלה בדרישה להפקת לקחים צופי פני עתיד על מנת שמקרה כזה לא יחזור על עצמו.