לא תזכו לראות אותה: אחרי 26 שנה בספארי נפרדים מבעל החיים הנדיר

סמדי המקוקית מהספארי הלכה לעולמה לאחר שנאבקה במחלת הסכרת בחודשים האחרונים: "הראתה לנו שגם בעת הקשה הזו היא שרוצה לקבוע את מהלך חייה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/08/23 13:45 יב באלול התשפג

לא תזכו לראות אותה: אחרי 26 שנה בספארי נפרדים מבעל החיים הנדיר
ספארי, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

סמדי , קופת מקוק שחורה שחיה 26 שנים בספארי ברמת גן, הלכה היום (ג') לעולמה. גילה מופלג לכל הדעות בטח שביחס לתוחלת החיים של המקוקים באי סילוואסי, אחד מאיי אינדונזיה וביתם בטבע של המקוקים השחורים, שם תוחלת החיים הממוצעת היא כ-18 שנים. סמדי היתה אם לקופה בשם סדר בת 8, והייתה מהנקבות הדומיננטיות בקבוצה, במיוחד לאור זה שהיא וסדר היוו צמד חזק, עד להתדרדרות במצבה.

לפני למעלה מחודש המטפלים ראו כי סמדי נראית חלשה. היא הורדמה לצורך בדיקות מקיפות שהעלו כי היא סובלת מסכרת. גם אצל קופים סכרת היא מחלה כרונית שעם טיפול מתאים יכולה לאפשר לחולה לחיות ברווחה. הטיפול בסכרת אינו מסובך במיוחד, כשמדובר בבני אדם, אבל כשמדובר בקוף הוא מורכב הרבה יותר ויש מספר גורמים שצריכים להילקח בחשבון.

סמדי לא התייצבה בחודש האחרון מבחינת רמות הסוכר ואיבדה ממשקלה עד כדי רמה מסוכנת. על מנת לוודא שמחלת הסוכרת שלה לא פרצה בגלל גידול ממאיר היא עברה בדיקת סיטי במרפאתו של ד"ר צחי איינזברג שהוא מומחה לדימות וטרינרי ואפשרות זו נשללה.

צילום: טיבור יגר

"הראתה לנו שגם בעת הקשה הזו היא שרוצה לקבוע את מהלך חייה"

הצוות הרפואי והמטפלים נשארו כל הזמן הזה עם היד על הדופק וביצעו הערכות מצב סדירות כדי לעקוב אחרי מצבה של סמדי ולנסות לייצב אותו. אולם מהספארי נמסר: "אך סמדי, כמו לאורך כל חייה, הראתה לנו שגם בעת הקשה הזו היא שרוצה לקבוע את מהלך חייה וגם מותה. בעת ביקור שגרתי אצלה, היא נמצאה בשלבי גסיסה מתקדמים והצוות נאלץ לאסוף אותה למרפאה ולהשלים במהירות המירבית את מותה".

מהפספארי נמסר כי גם לאחר מותה ייבדקו כל הנסיבות שהביאו למחלתה ולמותה מתוך מטרה ללמוד ולשפר את חיי חברותיה לקבוצה בספארי: "לאורך כל שנותיה ובמיוחד לאורך הטיפול האחרון בסמדי נקשרו חברי הצוות לקופה המקוק הנפלאה הזו זו והיא תחסר לנו מאוד!"

צילום: טיבור יגר

גודל האוכלוסייה בטבע מוערך בכ-5,000 פרטים בלבד

המקוקים השחורים נמצאים בסכנת הכחדה חמורה בעיקר בגלל ציד בלתי חוקי (נחשבים למעדן בתרבות המקומית) והרס מסיבי של בית הגידול שלהם - יערות הגשם. כרגע גודל האוכלוסייה בטבע מוערך בכ-5,000 פרטים בלבד. בארבעים השנים האחרונות גודל האוכלוסייה הצטמצם במעל 80 אחוז וזו אחת הסיבות בגללן 26 גני חיות לוקחים חלק בתוכנית ההרבייה האירופאית למינים נכחדים למין זה.

בגלל התנאים המיטיבים בגני החיות תוחלת החיים של המקוקים השחורים גבוהה משמעותית מאשר בטבע ויכולה להגיע למעל 30 שנים - משתנה קריטי במקרה של סמדי. בספארי יש שבע נקבות קופי מקוק ושלושה זכרים.