היכרות עם הרפורמה וניהול מחלוקות: התוכנית של יואב קיש לבתי הספר

לקראת פתיחת שנת הלימודים: משרד החינוך מציג את התכנית שתעסוק במשבר החברתי שפוקד את מדינת ישראל: "חינוך לכל הדעות - לומדים לנהל מחלוקות"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 25/08/23 11:08 ח באלול התשפג

היכרות עם הרפורמה וניהול מחלוקות: התוכנית של יואב קיש לבתי הספר
שר החינוך קיש, , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המענה לקרע בעם: משרד החינוך מפרסם היום (ו') את התכנית "חינוך לכל הדעות - לומדים לנהל מחלוקות", העוסקת בשסעים החברתיים ובמחלוקות העמוקות בחברה הישראלית. תכנית זו, שגובשה בידי צוות רב מקצועי במטה משרד החינוך, תעמוד לרשות בתי הספר ותהיה נתונה לבחירתם, בהתאם לעיתוי ולצורך של כל אחד. בחטיבה העליונה יעסקו התלמידים גם בהיכרות עם הרפורמה המשפטית.

הערכים המרכזיים שילוו את התכנית "חינוך לכל הדעות":

  • חובתנו למצוא את הדרך לקיום משותף כי כולנו כאן ואף אחד לא הולך לשום מקום
  • הגיוון הוא נכס: זהו מקור עוצמתה של החברה הישראלית
  • חיזוק החוסן החברתי והאישי: אסור שהמחלוקת תוביל להחלשת החוסן
  • יצירת מרחב הסכמה במרחב בטוח: שמאפשר להציף פערים ולהגיע להסכמות
  • ערבות הדדית: היא יסוד קיומה של החברה הישראלית
  • שותפות גם בעת מחלוקת: למרות הקושי, יש למצוא את הדרך להמשיך בשותפות
  • איפוק, סובלנות, הבנה, כבוד הדדי ואמפתיה: זה הבסיס לעתיד משותף
  • מחויבות ואחריות אישית וחברתית: לגלות אחריות כלפי החברה ולקדם את טובת הכלל
משרד החינוך

משרד החינוך, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר החינוך, יואב קיש אמר על התוכנית: "למערכת החינוך יש תפקיד משמעותי ביצירת חיבור ושפה משותפת בין קבוצות אוכלוסייה בחברה הישראלית. מנהלי המסגרות יקבלו כלים לטיפול בקונפליקטים ובנוסף שנת הלימודים החדשה, העומדת בפתח, תוקדש לקבלת דעות שונות, חיזוק הלכידות החברתית, העצמת הסולידאריות ומניעת הקיטוב החברתי".

"להבטיח את עתידנו המשותף"

מ"מ מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני הוסיף: "מערכת החינוך תקדיש את שנת הלימודים הקרובה לעיסוק בניהול מחלוקות, כדי להבטיח את עתידנו המשותף כחברה ישראלית. אנחנו מעניקים למורים ולמורות כלים מקצועיים וגיבוי מקצועי מלא לעסוק בנושאים מורכבים ורגישים, בצורה שקולה ואחראית"

במשרד החינוך מסרו: "התכנית החדשה תתן מקום גם לשיח בחדרי המורים ובקרב הגננות, שיאפשר לצוותי החינוך להתמודד עם הסוגיות החברתיות העומדות על הפרק. מערכת החינוך מעמידה לרשות אנשי החינוך כלים מקצועיים לניהול דיון ער על קונפליקטים מורכבים, ומעניקה להם גיבוי מלא לעסוק בסוגיות שנויות במחלוקת בצורה אחראית ושקולה, תוך מתן ביטוי הולם למגוון הדעות והעמדות בחברה הישראלית. לצורך כך, משרד החינוך מעמיד לרשות צוותי החינוך מגוון רחב ועשיר של מערכי שיעור וחומרי הוראה ולמידה, המותאמים לגיל התלמידים ולשלבי ההתפתחות שלהם, המתעדכנים בהתאם למציאות המתפתחת".