צו על תנאי לחוק הנבצרות: הרכב של 11 שופטי עליון ידון בחוק

אחרי הדיון בשבוע שעבר בחוק הנבצרות - בית המשפט העליון מודיע כי יורחב ההרכב שידון בו ל-11 שופטים, והורה למדינה לנמק מדוע החוק לא יחול מהכנסת הבאה | אלו השופטים שידונו בחוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/23 14:38 יט באב התשפג

צו על תנאי לחוק הנבצרות: הרכב של 11 שופטי עליון ידון בחוק
נתניהו וחיות, צילום: MARC ISRAEL SELLEM/POOL , Yonatan Sindel/Flash90

במהלך כנס החורף, חוקקה הקואליציה את תיקון חוק הנבצרות באופן שיגן על ראש הממשלה, בנימין נתניהו ממצב בו הוא יוצא לנבצרות בניגוד לרצונו ולא מסיבה רפואית או נפשית. ביום חמישי האחרון בג"ץ דן בעתירה שהוגשה נגד התיקון בהרכב של שלושה שופטים, דיון הסתיים ללא החלטה. היום (א') הודיעו בבג"ץ כי יתקיים דיון מורחב של 11 שופטים על החוק - והורו למדינה לנמק מדוע לא לדחות את החלת החוק.

השופטים שידונו בחוק הם הנשיאה חיות, המשנה לנשיאה פוגלמן, עמית, סולברג, ברק-ארז, ברון, מינץ, אלרון, וילנר, גרוסקופף ושטיין. בדיון ביום חמישי האחרון דנו בחוק חיות, פוגלמן ועמית.

הצו של בג"ץ

הצו של בג"ץ

הנציג של נתניהו: "תכלית החקיקה היא לחלוטין לא פרסונלית" - חיות לא התרשמה

נזכיר כי לפני כחמישה חודשים, ברוב של 61 תומכים מול 47 מתנגדים, מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק של חבר הכנסת אופיר כץ וקבוצת חברי כנסת לצמצם את האפשרות של הוצאת ראש ממשלה לנבצרות. היועמש"ית מתנגדת לחוק אך הודיעה כי האפשרות להוציא את נתניהו לנבצרות אינה על השולחן.

ארגוני שמאל וטוהר שלטון עתרו נגד החוק, שלדבריהם הוא פרסונלי ותפור למידותיו של נתניהו, טענה שעמדה במוקד הדיון ביום חמישי. נשיאת העליון חיות אמרה לעו"ד מיכאל ראביליו, נציגו של נתניהו, כי "כל התכלית של התיקון הזה היא פרסונלית ומיועדת ליצור אינטרסים של אדם אחד מסוים. אדוני צריך להתמודד עם כך". הוא השיב: "תכלית החקיקה היא לחלוטין לא פרסונלית, אלא קובעת שאין דבר כזה לקבוע נבצרות משפטית".

ראביליו המשיך ונימק: "פקיד בכיר ככל שיהיה שיעשה חילוף שלטון - אין לזה אח ורע בעולם. חוק יסוד הממשלה קובע מפורשות שאם ראש ממשלה חלילה מורשע וזה לא פסק דין חלוט - צריך 61 ח"כים להעבירו מתפקידו. איך זה מתכתב עם האפשרות להוציא ראש ממשלה לנבצרות על ידי היועצת? אז הח"כים רצו להבהיר את המצב המשפטי שלא קשור לראש ממשלה ספציפי, אלא כמוסד. לא בנימין נתניהו האדם, אלא ראש ממשלה".