אסתר חיות: "אנחנו מתעקשים להיות א-פוליטיים"

נשיאת בית המשפט העליון אמרה במהלך הדיון על נבצרות ראש הממשלה כי בבית המשפט העליון אין פוליטיקה: "על זה שאנחנו לא יורדים למגרש הפוליטי חטפנו הרבה ביקורת"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/08/23 16:19 טז באב התשפג

אסתר חיות: "אנחנו מתעקשים להיות א-פוליטיים"
אסתר חיות | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בג"ץ דן היום (ה') בהרכב של שלושה שופטים בעתירה שהוגשה נגד חוק הנבצרות, החוק שיגן על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ממצב שהוא יוצא לנבצרות בניגוד לרצונו ולא מסיבה רפואית או נפשית בהרכב של שלושה שופטים.

השופטים שדנו בעתירה היו הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן, והשופט יצחק עמית. לאחר כחמש שעות, הדיון הסתיים ללא החלטה. במהלך הדיון הארוך, אמרה חיות בתגובה לביקורת שנשמעה באולם: "על זה שאנחנו לא יורדים למגרש הפוליטי חטפנו הרבה ביקורת. כל פעם שפסק הדין לא מצא חן בעיני צד אחד או האחר. ואנחנו מתעקשים להיות א-פוליטיים בכל זאת, ולדבר משפטים ומשפטים בלבד".

צפו בדברים:

הנציג של נתניהו: "תכלית החקיקה היא לחלוטין לא פרסונלית, אלא קובעת שאין דבר כזה לקבוע נבצרות משפטית"

נציגו של נתניהו, עורך הדין מיכאל ראבילו אמר בפתח דבריו אסור שבית המשפט יפסול את החוק. "היסוד נובע כולו מחוק היסוד שמקנה לכם את האפשרות לבוא, לבחון ולפרש אם אין סמכות בחוק יסוד. אם בית המשפט סוטה מהלכה ברורה שהוא עצמו קבע - הוא כורת את הענף עליו הוא יושב והוא פוגע במהפכה החוקתית שהוא חוקק".

עו"ד מיכאל ראבילו, היום |

עו"ד מיכאל ראבילו, היום | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נשיאת העליון חיות הוסיפה ואמרה לעו"ד ראבילו כי "כל התכלית של התיקון הזה היא פרסונלית ומיועדת ליצור אינטרסים של אדם אחד מסוים. אדוני צריך להתמודד עם כך". הוא השיב: "תכלית החקיקה היא לחלוטין לא פרסונלית, אלא קובעת שאין דבר כזה לקבוע נבצרות משפטית. פקיד בכיר ככל שיהיה שיעשה חילוף שלטון - אין לזה אח ורע בעולם. חוק יסוד הממשלה קובע מפורשות שאם ראש ממשלה חלילה מורשע וזה לא פסק דין חלוט - צריך 61 ח"כים להעבירו מתפקידו. איך זה מתכתב עם האפשרות להוציא ראש ממשלה לנבצרות על ידי היועצת? אז הח"כים רצו להבהיר את המצב המשפטי שלא קשור לראש ממשלה ספציפי, אלא כמוסד. לא בנימין נתניהו האדם, אלא ראש ממשלה".